Szukaj

Historia Skike - przegląd modeli rolek terenowych

Sławomir Siedziński, 16 luty 2020
Historia Skike - przegląd modeli rolek terenowych

Często spotykam się z pytaniami jaki to model rolek Skike? Wiele razy zetknąłem się też z osobami pytającymi o konkretny model „skików”, po czym okazywało się, że miały one na myśli zupełnie inne rolki. Trudno się dziwić, bowiem marka Skike w swojej historii wypuściła na rynek wiele różnych rolek terenowych, które znacznie różnią się między sobą budową, wygodą użytkowania i funkcjonalnością.

Oznaczenia modeli takie jak V07, V7 Fic V8 Lift czy V9 Fire mogą się łatwo pomylić. Aby pomóc w identyfikacji konkretnego modelu przedstawiam krótki spis rolek Skike obejmujący niemal wszystkie wersje powstałe na przestrzeni ponad 20 lat (Od razu zaznaczam, że skupiłem się tutaj na rolkach terenowych, które pozwalają na jazdę w zwykłym obuwiu sportowym. Pominąłem w tym zestawieniu nartorolki, które wymagając wiązań i butów do narciarstwa biegowego.) Starałem się ułożyć je w miarę chronologicznie, tak jak pojawiały się na rynku, jednak pamięć bywa zawodna, więc możliwe, że kilka modeli nieco zmieniło swoje pozycje. Zapraszam do krótkiej podróży po historii Skike i jednocześnie dziękuję producentowi za udostępnienie zdjęć i grafik 3D, bez których ten krótki przegląd nie byłby możliwy.

Jeśli poszukujesz części zamiennych lub dodatkowych informacji o wybranych modelach zapraszam do kontaktu. Postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości. Jeśli natomiast masz ochotę przetestować wybrane starsze modele, to niektóre z nich znajdziesz w naszej Wypożyczalni rolek terenowych Skike.

Obrazkowa historia Skike w wielkim skrócie

Wszystko zaczęło się na końcu lat dziewięćdziesiątych, kiedy to Otto Eder postanowił, że połączy możliwości roweru i nart. Nazwa była już gotowa Skike to połączenie nart - ski i roweru – bike.

Pierwsze modele rolek Skike
Pierwsze modele Skike to ciągłe poszukiwanie właściwych rozwiązań. | foto Skike

Choć dziś być może nie widać tego już tak wyraźnie, to pierwsze prototypy z pewnością bardziej przywodziły na myśl połączenie właśnie tych dwóch sportów. Duże koła ze szprychami i konstrukcja trzymająca nogę przypominająca w znacznym stopniu modele, które są z powodzeniem produkowane dzisiaj. Ewolucja tych rolek zmierzała w kierunku ograniczenia wagi całości. Pierwsze modele były po prostu zbyt ciężkie, aby jazda była przyjemna. Najpierw zajęto się kołami, a konkretnie zmniejszaniem ich wielkości.

Skike V03-V05

Skike V03 - V05

Konstrukcja tych modeli to już w zasadzie ukształtowane rolki Skike przypominające dzisiejsze modele. Ze względu na bardzo małą popularność rolek terenowych w tamtym czasie, te pierwsze modele są bardzo rzadko spotykane na rynku wtórnym.

Skike V07 (Skike V07 - 120)

Skike V07 - 120

Dopiero ten model zyskał większą popularność w Polsce. Wcześniejsze wersje są bardzo rzadko spotykane. Pomimo wielu lat rolki Skike V07 posiadają przemyślaną konstrukcję. Na swój czas były naprawdę dobrze zrobione. Minusem na pewno były niezbyt wytrzymałe opony no i sama rama, która przy bardzo intensywnym użytkowaniu zaczynała pękać po pary tysiącach kilometrów, najprawdopodobniej ze zmęczenia materiału. Jednak poza tym rolki terenowe Skike V07 były świetnym modelem, który wiele osób wprowadził w świat jeżdżenia w terenie. Skike V07 (V07 – 120) Występowały w trzech wersjach kolorystycznych – czarnej, czerwonej i srebrnej. Zbliżonymi konstrukcjami były też rolki Skike V07 Gents i Skike V07 Lady

Więcej o jego zaletach i wadach można przeczytać w szerszym porównaniu rolek Skike V07 120 i Powerslide.

Skike V07-S

Skike V07 S

To nieco mniejsza wersja rolek V07 wyposażona w mniejsze koła o średnicy 125 mm. Dzięki temu całość była znacznie lżejsza, jednak nieco gorzej radziła sobie w terenie. Model ten był często wybierany przez kobiety, które potrzebowały jak najlżejszych rolek, a także przez młodszych użytkowników.

Skike Kids

Skike Kids

Specjalna wersja rolek Skike przygotowana z myślą o dzieciach. Mniejszy był nie tylko szkielet trzymający nogę, ale również średnica kół (125 mm). Dzięki temu wagę utrzymano na rozsądnym poziomie I przygodę z rolkami terenowymi Skike mogły zaczynać nawet młodsze dzieci. Skike Kid niestety przestały być w pewnym momencie produkowane i jak na razie nie doczekały się swojego następcy.

Skike VX Twin

Skike VX Twin

To pierwsze rolki Skike w których zastosowano ruchomą piętę oraz łożyska z blokadą cofania z przodu. Dodatkowy zawias pozwolił zginać nogę nie tylko w kostce, ale również w śródstopiu. Dzięki temu możliwe było imitowanie kroku klasycznego. Cały system był dość skomplikowany. Pod piętą zastosowano bowiem specjalną linkę, która miała odpowiadać za powrót platformy do płaskiej pozycji po wychyleniu. Dodatkowo zamontowano z boku mechanizm, która pozwalał na zablokowanie całej ruchomej części platformy. Elementy te, jak się później okazało, były raczej zbędne w tej konstrukcji. Obciążały dodatkowo rolki, a ich funkcjonalność pozostawiała wiele do życzenia. Poza tym model ten był wyposażony w równie skomplikowany system regulacji zapięć. Z tych powodów, choć z rewolucyjnym systemem ruchomej pięty, rolka nie została okrzyknięta hitem. Zresztą dość szybko została wycofana ze sprzedaży ustępując miejsca zupełnie nowe konstrukcji - Skike V8.

Skike VX Solo

Skike VX Solo

Model będący odpowiednikiem rolek VX Twin, jednak ze sztywną piętą. Całość posiadała jednak również większość minusów swojego brata. Po pierwsze rolki były dosyć ciężkie. Po drugie posiadały dość niewygodny i mało intuicyjny system mocowania nogi. Całość była po prostu przeładowana dodatkowymi elementami, które nie wnosiły istotnych plusów do jazdy na tych rolkach. Skike VX Solo bardzo łatwo rozpoznać, ponieważ to jedyny model, który został wypuszczony w białym malowaniu. Nie jest on często spotykany wśród osób jeżdżących na rolkach Skike.

Skike V07 Plus

Skike V07 Plus

Jeden z bardziej udanych modeli marki Skike. Bardzo prosta konstrukcja sprawia, że całość charakteryzowała się wysoką trwałością. Wiele osób zdarło na tych rolkach niejeden komplet opon. Sukces zapewniło wyeliminowanie wszystkich wad poprzedników z serii V07, zrezygnowanie z niepotrzebnych elementów wprowadzonych w serii VX i postawienie na wysoką jakość wykonania. Takie zmiany sprawiły, że wersja rolek Skike V07 Plus bardzo długo pozostawała na rynku. Była ona produkowana równolegle z wersją Skike V8. Bezpośrednim następcą tego modelu jest produkowany obecnie Skike V7 Plus Pro.

Skike Base

Skike Base

To rolki, które nie znalazły się w standardowej dystrybucji - nie było ich w oficjalnym katalogu. Rolki Skike Base zostały przygotowane jako wersja budżetowa głównie do sprzedaży w marketach. Bazowały na modelu Skike V07 Plus, jednak różniły się od niego niektórymi detalami. Przede wszystkim zastosowano nieuszczelnione łożyska oraz piankę okalającą łydkę i opony ze starszego modeli V07 - 120. Charakterystyczne szaro żółte barwy nie zostały powtórzone już w żadnych innych rolkach Skike. Niestety nigdy nie widziałem tych rolek na żywo, a tym bardziej nie miałem okazji się na nich przejechać, więc ciężko jest mi jednoznacznie napisać, czy był to udany model.

Skike V7 Fix

Skike V7 Fix

Ten model rolek terenowych cieszył się stosunkowo małą popularnością. Wpłynęła na to między innymi równoległa dostępność rolek Skike V07 Plus, które były znacznie tańsze, a oferowały podobną funkcjonalność. Owszem, rolki Skike V7 Fix posiadały kilka udogodnień, z których na pierwszy plan wysuwała się nowsza konstrukcja ramy, jednak dla większości osób modyfikacje te nie były warte dopłaty.

Skike V8 Lift

Skike V8 Lift

To chyba jeden z najpopularniejszych modeli Skike. Niezwykle udana konstrukcja z odchylaną piętą i przednimi łożyskami z blokadą cofania w końcu funkcjonowała jak należy. Całość cechowała się wysoką wytrzymałością i świetnie sprawdzała się w terenie. Charakterystyczne pomarańczowo-czarne kolory na długo stały się znakiem rozpoznawczym Skike. Produkowane przez kilka sezonów rolki Skike V8 Lift stały się hitem zarówno wśród początkujących, jak i doświadczonych miłośników rolek terenowych.

Skike V8 Lift Speed

Skike V8 Lift Speed

To w zasadzie model Skike V8 Lift, tylko ze zmienionymi kołami. Zamiast standardowych kół pompowanych zastosowano w nim pełne koła poliuretanowe. Na asfalcie rolki były bardzo szybkie, jednak w terenie praktycznie nie dało się na nich jeździć. Model nie zdobył bardzo dużej popularności, ponieważ nie oferował takiej wszechstronności, jak Skike z kołami pompowanymi. Poza tym osoby zainteresowane szybką jazdą po asfalcie często wybierały po prostu nartorolki sportowe.

Skike V8 Tour

Skike V8 Tour

Kolejny rewolucyjny model Skike. Tym razem po raz pierwszy zastosowano w rolkach terenowych system Tour, który wprowadzał dodatkowy zawias przed stopą. Dzięki temu stopa zyskiwała dodatkową możliwość ruchu. System ten pozwalał na zupełnie nową jakość chodzenia klasykiem. Całość została zaprojektowana w taki sposób, aby imitować krok jakim poruszają się narciarze skiturowi. Wprowadzono jednak możliwość odblokowania środkowego zawiasu, dzięki czemu stopa zyskiwała ruchomość zbliżoną do tej na nartach biegowych. Rolki Skike V8 Tour mogły być z powodzeniem stosowane do jazdy krokiem klasycznym oraz łyżwowym. Pomimo licznych innowacji, z powodu dość wysokiej ceny model ten nie zdobył wysokiej popularności.

^ Wszystkie rolki Skike powyżej tej linii nie są już produkowane ^


v Rolki terenowe poniżej są w aktualnej ofercie Skike v

Skike V7 Plus Pro

Skike V7 Plus Pro

To najnowsze wcielenie rolek z serii V7 i V07. Połączono w nim ramę doskonale znaną z modelu V07 Plus z nową górną częścią szkieletu, z modeli V9. To mix klasycznych, sprawdzonych rozwiązań i nowych elementów. Całość wyposażono dodatkowo w standardzie w błotniki, dzięki czemu możemy cieszyć się jazdą niezależnie od pogody. Rolki Skike V7 Plus Pro to świetny wybór dla wszystkich osób, które chcą zacząć swoją przygodę z rolkami terenowymi, a dysponują nieco mniejszym budżetem. Są także często wybierane przez osoby, które przesiadają się na rolki terenowe z łyżworolek i nie mogą przyzwyczaić się do ruchomej pięty – tutaj jest ona bowiem cały czas mocno trzymana rzepami.

Rolki Skike V7 Plus Pro kupisz tutaj!

Skike V9 Fire 150 mm

Skike V9 Fire 150 mm

Najnowsze wcielenie rolek Skike na kołach 150 mm. To następca słynnych Skike V8 Lift, przynajmniej jeśli chodzi o ich zastosowanie. Konstrukcja jest bowiem zupełnie nowa i praktycznie nic nie pozostało ze starych rolek. W rolkach Skike V9 Fire 150 mm całkowicie zmieniono ramę oraz elementy szkieletu trzymającego nogę. Całość jest przez to lżejsza i zapewnia więcej możliwości dopasowania rolki do użytkownika.

Skike V9 Tour 150 mm

Skike V9 Tour 150 mm

Ten model zastąpił w ofercie Skike V8 Tour. Całość bazuje na rozwiązaniach Skike V9 Fire, dodano tylko przedni zawias, który pozwala na odchylanie całej stopy. To niezwykle wszechstronny model, które świetnie sprawdza się w czasie wędrówek w umiarkowanie trudnym terenie, szczególnie krokiem klasycznym.

Skike V9 Fire 200 mm

Skike V9 Fire 200 mm

Modele na kołach o średnicy 200 mm to prawdziwa rewolucja w ofercie marki Skike. Chwalone praktycznie bez wyjątków przez wszystkich miłośników rolek terenowych. Szersze koła o większej średnicy pozwoliły sprawniej poruszać się w terenie. Dzięki nim bardzo trudne i niemal niedostępne dla kół 150 mm drogi zmieniły się w przejezdne ścieżki, po których można z przyjemnością jeździć. Rolki Skike V9 Fire 200 mm to podstawowy model z dużymi kołami. Posiada on ruchomą piętę oraz łożysko z blokadę, dzięki czemu możemy się w ograniczonym zakresie poruszać również krokiem klasycznym. Dla osób początkujących pozostawiono możliwość zablokowania ruchomej pięty.

Rolki Skike V9 Fire 200 mm kupisz tutaj!

Skike V9 Tour 200 mm

Skike V9 Tour 200 mm

Obecnie najbardziej zaawansowany model w ofercie tego producenta. Bazuje na rozwiązaniach modelu Fire, jednak dodano w nim możliwość oderwania całej stopy. Dzięki temu długie wędrówki po bezdrożach krokiem klasycznym są jeszcze łatwiejsze. Jednocześnie całość bardzo dobrze sprawuje się w kroku łyżwowym.

Więcej szczegółów odnośnie tego modelu znajdziecie w naszym teście Skike V9 Tour 200 mm!

Rolki Skike V9 Tour 200 mm kupisz tutaj!

Jakie to rolki Skike? Teraz już znasz odpowiedź!

Mam nadzieję, że ten krótki przegląd rolek Skike pozwolił nieco przybliżyć ich historię i ewolucję poszczególnych modeli. Pamiętajcie, niezależnie od tego czy jeździcie na najnowszym lśniącym modelu, czy na starych, wysłużonych przez lata „skajkach”, najważniejsze jest to, aby czerpać maksymalną frajdę z każdego wypadu w teren. Do zobaczenia na ścieżkach!

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów