Szukaj

Test - rolki terenowe SRB XRS06 – wersja wzmocniona

Sławomir Siedziński, 8 luty 2020
Test - rolki terenowe SRB XRS06 – wersja wzmocniona

Rolki terenowe SRB nie cieszą się w naszym kraju zbyt dużą popularnością. Ciężko spotkać kogoś, kto fizycznie by je wypróbował, nie mówiąc już o tym, żeby ktoś je posiadał i jeździł na nich regularnie. To między innymi dlatego zdecydowałem się napisać parę słów o rolkach, na których regularnie jeżdżę.

Rolki terenowe SRB XRS06 były jednym z pierwszych modeli, który pojawiły się z kołami o średnicy 200 mm. Istniały już w czasach, kiedy Skike nawet nie myślał o zastosowaniu tej wielkości kół w swoich modelach. Jednak brak dystrybucji w Polsce oraz stosunkowo wysoka cena zniechęcały potencjalnych użytkowników do ich wypróbowania. Obecnie sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Rolki można bez problemu zakupić w naszym kraju, ale zyskały z kolei silną konkurencję w postaci rolek Skike oraz Powerslide na dużych kołach. Jak prezentują się więc rolki opracowane już wiele lat temu w porównaniu z najnowszymi modelami? Jakie są ich plusy, a jakie minusy? Postaram się odpowiedzieć na te i inne pytania w teście rolek terenowych SRB XRS06.

Test rolek SRB XRS06
Test rolek SRB XRS06 czas zacząć. No to startujemy! | foto A. Siedzińska

Wygląd i wykonanie rolek terenowych SRB XRS06 – test czas zacząć

Pierwsze wrażenie może nie jest najważniejsze w kwestii sprzętu sportowego, jednak z pewnością pomaga do niego przekonać nowe osoby. Tutaj muszę pochwalić markę SRB za cały projekt, a przede wszystkim za jego wykonanie. Duże pudło kryje w sobie jedne z ładniejszych rolek terenowych, jakie do tej pory widziałem. To czysto subiektywne zdanie, jednak na pewno obiektywnie można stwierdzić, że rolki zostały dopracowane w każdym szczególe. Wszystkie elementy są bardzo dobrze spasowane. Brak jakiś nadlewów w częściach wykonanych z tworzywa. Elementy metalowe są wykończone wysokiej jakości lakierami, które jak okazuje się w czasie jazdy są również bardzo wytrzymałe. Świetny jest również dobór kolorów. Rolki wyglądają naprawdę profesjonalnie, no ale nie na wyglądzie miał się skupiać ten test. Choć z drugiej strony jeśli ktoś chce popodziwiać, to zapraszam do galerii SRB XRS06 w sklepie. Tam można zobaczyć szczegóły nie pobrudzonych jeszcze rolek.

Testujemy zakładanie rolek SRB XRS06

W teście nie sposób nie odnosić się do najpopularniejszych rolek w naszym kraju, a więc modeli Skike. A w przypadku mocowania nóg można powiedzieć, że marka SRB poszła w nieco innym kierunku. Zamiast rzepów, rolki terenowe SRB XRS06 wykorzystując zapięcia z tzw. pompkami. Są to specjalne klamry, które dociąga się odpowiednią dźwignią. Zahaczając o znajdujące się na drugim pasku rowki całość przesuwa się dopasowując idealnie obwód do nóg (osoby jeżdżące np. na snowboardzie świetnie się w tym odnajdą, bowiem w wiązaniach snowboardowych stosowane są bardzo podobne klamry).

Zapinanie rolek SRB XRS06
Mocowanie rolek SRB XRS06 za pomocą specjalnych klamer nie powinno sprawić większych problemów, a trzymanie nogi jest dzięki temu bardzo skuteczne. | foto S. Siedziński

Jakie są zalety, a jakie wady takiego rozwiązania? Z pewnością cały mechanizm jest nieco bardziej skomplikowany niż rzepy. Wystarczy jednak kilka chwil, żeby każdemu wytłumaczyć jego działanie. Rozpinanie całości to tylko moment – odpowiednie naciśnięcie klamry zwalnia cały mechanizm i możemy szybko rozsunąć paski. Plusem klamer jest na pewno to, że możemy bardzo precyzyjnie dopasować siłę trzymania pasków. Specjalna dźwignia jest w tym względzie dużo precyzyjniejsza niż rzepy i powoli dociska paski, pozwalając zatrzymać się w optymalnym momencie. Jakie są minusy tego rozwiązania? Z pewnością minimalnie wyższa waga oraz trochę dłuższe zapinanie, niż w przypadku rzepa. Na ile dłuższe – pewnie kilka sekund. Mi osobiście nie robi to różnicy i jeśli chodzi o systemy zapinania satysfakcjonuje minie zarówno rozwiązanie na jakie zdecydowali się producent SRB, jak i to znane z klasycznych Skike.

Trzymanie nogi a stabilność rolek SRB XRS06

Cały szkielet stanowiący usztywnienie nogi wykonany jest z metalu. To w połączeniu z paskami, które możemy dość mocno docisnąć do nogi (pamiętajmy tylko żeby nie przesadzić, bo możemy sobie odciąć przepływ krwi ;-) ) zapewnia bardzo wysoką stabilność. W czasie testowania SRB rzeczywiście czuję, co chce zrobić rolka i mogę na to z łatwością zareagować. Tak samo jest z pochylaniem się rolki na prawo i lewo. Nic nie dzieje się samoczynnie, mamy pełną kontrolę nad rolką. Dzięki tej stabilności dłuższa jazda na jednej rolce jest w tym modelu bardzo łatwa.

Jazda na rolkach ter
Wysoka stabilność SRB XRS06 zapewnia maksymalnie komfortową jazdę. | foto A. Siedzińska

Osobiste odczucia mam takie, że jest nawet stabilniej niż w rolkach Skike V9, gdzie wykonana z tworzywa konstrukcja trzymające nogę ma większe tendencje do odkształceń. Tutaj rzeczywiście mamy pełne przełożenie tego jak ułożymy nogę na to jak jedzie rolka. Osobiście bardzo lubię jeździć na rolkach SRB XRS06 jednokrokiem, ponieważ dają wyjątkowe poczucie stabilności po każdym odepchnięciu.

Konstrukcja szyny, wsporniki, mocowanie kół

Cała konstrukcja rolek terenowych SRB XRS06 jest bardzo solidna. Podstawę stanowi gruby profil, do którego przykręcona jest przednia oraz tylna część mocująca but oraz boczne wsporniki, do których mocuje się koła. Owe wsporniki poprowadzono wzdłuż całej rolki, przez co wyeliminowano punkty mocowania, które mogłyby je dodatkowo osłabiać. W podstawowej wersji wsporniki są pojedyncze. W wersji wzmocnionej, którą testowałem, wsporniki są zdublowane, dzięki czemu rolki powinny wytrzymać obciążenia dochodzące nawet do 120 kg. Nie miałem okazji dać tych rolek do testów nikomu o zbliżonej wadze, ale sądząc po solidności konstrukcji osoby o wadze sporo powyżej 100 kg nie powinny mieć żadnych problemów podczas eksploatacji tego sprzętu. Boczne wsporniki są przykręcone do głównego profilu i dodatkowo klejone. Z jednej strony zapewnia to wyjątkową trwałość konstrukcji, z drugiej nie możemy np. rozłożyć rolek. Nie jest to jakaś duża niedogodność, bo najczęściej nie ma po prostu takiej potrzeby.

Pchanie na rolkach terenowych SRB XRS06
Na wąskich ścieżkach brak ruchomej pięty w rolkach SRB XRS06 sprawia, że czasami poćwiczymy pchanie na samych kijach. | foto A. Siedzińska

Koła w rolkach SRB XRS06 – test przyczepności i wytrzymałości

Zastosowane w rolkach koła są bardzo solidne. Produkuje je firma Trampa - specjalizująca się w tego rodzaju piastach i oponach. Sama felga to konstrukcja składając się z dwóch części – prawej i lewej – skręcana za pomocą śrub. Ma to dwie zalety. Po pierwsze przy wymianie opony nie trzeba się siłować z jej ściąganiem i używać łyżek do opon. Po prostu rozkręcamy piastę i wyjmujemy ją z opony. Po drugie takie rozwiązanie bardzo dobrze trzyma oponę na miejscu, ponieważ może mieć wyższe krawędzie niż tradycyjne felgi, które muszą umożliwiać ściągnięcie opony właśnie przez krawędź. Na pewno wygodnym rozwiązaniem jest wentyl, który wychodzi prostopadle do opony. Dzięki temu dostęp do niego jest bardzo łatwy. Zastosowane w rolkach terenowych SRB XRS06 opony to Trampa Primo Alpha Lite 200 mm. Po pierwszych 300-400 kilometrach mogę stwierdzić, że są niezwykle solidne i trwałe. Póki co nie widzę na nich śladów zużycia, także jestem dobrej myśli co do przebiegu, na jaki wystarczą. Zastosowany w oponach bieżnik jest bardzo wszechstronny i świetnie sprawdza się na szutrach, trawie, a nawet w lekkim błocie.

Rolki terenowe na piasku i szutrze
Test rolek terenowych SRB XRS06 na różnych podłożach wypadł wyśmienicie. Opony świetnie spisują się również na dość piaszczystych polnych drogach. | foto A. Siedzińska

Na gładkich asfaltach nieco szumi przy odepchnięciu i czuć delikatną wibrację, ale takie odczucia mam w zasadzie z każdej opony terenowej z kostkowym bieżnikiem. Opona wydaje się mieć dość duży balon, co moim zdaniem może mieć wpływ na podwyższenie stabilności rolek. Podsumowując, opony zastosowane w testowanych rolkach SRB XRS06 są wszechstronnym wyborem. Być może nie są najszybszym modelem dostępnym na rynku, ale na pewno gwarantują wyśmienitą przyczepność na zróżnicowanym podłożu.

Miejsce na stopę – regulacja rozmiaru

Szkielet trzymający nogę przykręcany jest na śruby. Tylna część mocowana jest w stałym miejscu, natomiast przednią możemy z łatwością regulować. Dzięki temu możemy idealnie dopasować jej położenie do posiadanych butów. Całość wymaga tylko wykręcenia 4 śrub (tutaj istotna uwaga – trzeba do tego posiadać klucz gwiazdkowy - Torx.) W szynie umieszczono kilka nagwintowanych gniazd do mocowania przedniego panelu. Ponadto sam panel został rozwiązany w taki sposób, że dodatkowo można go nieco przesunąć w przód lub w tył. Dzięki temu można dobrać jego odległość od tylnego panelu niemal co do milimetra. Jest to o tyle ważne, że przedni panel zwęża się nieco ku przodowi, zapobiegając wysuwaniu się buta do przodu, więc dobranie odpowiedniej odległości jest istotne. Co ważne cztery śruby do dokręcenia nie są też taką przeszkodą, żeby nie można było wymieniać się rolkami i co jakiś czas zmieniać ustawienia dla innych osób.

Test hamulców w SRB XRS06

Dobre rolki terenowe muszą być wyposażone w skuteczne hamulce. Bez nich nie możemy bezpiecznie rozpędzić się na drogach i ścieżkach. W przypadku niemieckich rolek SRB możemy być spokojni o ich wydajność.

Hamulce w SRB XRS06
Skuteczność hamowania w SRB jest bardzo dobra. Spokojnie można się rozpędzać do większych prędkości. | foto A. Siedzińska

System hamowania rozwiązano w podobny sposób, jak w większości innych rolek terenowych. Wystarczy odchylić nogę lekko do tyłu, aby całość zaczęła hamować. Wysokość ustawienia klocków hamulcowych możemy regulować. Potrzebujemy do tego klucza rurkowego, aby odkręcić dwie śruby ukryte we wsporniku hamulca. Niestety w porównaniu z rozwiązaniem znanym ze Skike, gdzie regulujemy hamulec bez narzędzi, ich ustawienie jest nieco bardziej kłopotliwe. Choć patrząc na to z drugiej strony, jeśli jeździmy na rolkach sami, to ustawiamy hamulce raz na dłuższy czas. Tym co na pewno ucieszy użytkowników, jest grubość aluminiowych klocków. Jest tam sporo materiału, także sądzę, że powinny wytrzymać sporo kilometrów trudnych tras. Sam klocek nie jest idealnie wyprofilowany do kształtu opony, ale już po kilkudziesięciu kilometrach wszystko zaczyna się docierać. Jeśli chodzi o skuteczność hamulców testowanych rolek SRB XRS06 to jest ona zbliżona do możliwości prezentowanych przez Skike.

Różne wersje rolek SRB XRS – długości rolek i opcjonalne wzmocnienia

Rolki SRB na kołach 200 mm występują w dwóch wersjach. XRS06 i XRS07. Jaka jest między nimi różnica? Tylko w długości szyny. XRS06 to rolki dłuższe, polecane osobom, które mają rozmiar buta 45 i większy. Na krótszej wersji długi but może się po prostu nie zmieścić. Nie oznacza to jednak, że na dłuższych rolkach XRS06 nie mogą jeździć osoby z mniejszą stopą. Regulacja przedniego panelu jest na tyle obszerna, że spokojnie można go dopasować nawet do butów w rozmiarze 40, a przypuszczam, że nawet mniejszym.

Rolki SRB - wersja przdedłużona
Na dużą stopę i dla tych, którzy chcą większej stabilności, dłuższa wersja rolek będzie idealna. | foto A. Siedzińska

Drugim dylematem, przed którym staniemy przy wyborze rolek terenowych SRB XRS jest to, czy będziemy chcieli zakupić wersję standardową, czy wzmocnioną. Ta pierwsza, jest polecana przez producenta do 90 kg wagi. Ta druga, wzmocniona (którą widać na zdjęciach i którą testowałem) wytrzyma teoretycznie rolkarzy o wadze do 120 kg. Tak naprawdę wersję wzmocnioną należy wybrać, jeśli znacznie przekraczamy zalecany limit wagowy dla wersji podstawowej lub jeśli chcemy stać się posiadaczem najbardziej pancernych rolek na rynku :-)

Test rolek terenowych SRB XRS06 – podsumowanie i wrażenia z jazdy

Jeśli miałbym scharakteryzować rolki SRB XRS06 w trzech słowach to byłyby to – wytrzymałość, niezawodność i stabilność. Dla mnie rolki te stanowią swoisty czołg w świecie rolek terenowych. Przejedziemy, przekulamy lub prześliźniemy się na nich po każdej przeszkodzie. Być może nieraz z powodu wagi czy też zablokowanej pięty będziemy poruszać się wolniej niż na innych modelach, ale ostatecznie zawsze dotrzemy do celu na 4 kołach. Choć wiem, że nie są to najszybsze rolki na rynku, to nieodmiennie kiedy je zakładam odczuwam pozytywne wibracje. Przypominają mi trochę kultowy model Skiek V07 Plus, który może nie był zaawansowany technicznie, ale można było na niego liczyć w każdych warunkach. Podobnie jest właśnie z rolkami SRB XRS06. To jakby jeszcze mocniejsze i wreszcie wyposażone w koła 200 mm Skike V07 z paroma dodatkowymi rozwiązaniami.

Rolki terenowe SRB XRS06 w terenie
Trawa czy piasek - dla rolek terenowych SRB XRS06 takie podłoże nie stanowi większego problemu. | foto A. Siedzińska

Gdzie najbardziej lubię jeździć na rolkach terenowych SRB XRS06 ? Szczególnie odpowiadały mi na nich lekko pofalowane trasy, bez dużych różnic poziomów. Leśne drogi szutrowe, a nawet z lekkim piaskiem to ich żywioł. Dobrze jeździ się w nich też po mieście, aczkolwiek wskakując na krawężnik można odczuć ich masę, a spora długość wymaga wprawy w manewrowaniu. Niestety rolki nie są idealne. Na pewno nie wybierałbym się w nich w góry na kilkukilometrowe podjazdy. Niestety wysoka waga i brak ruchomej pięty na pewno dałyby się we znaki. Świetnie sprawdzają się natomiast na zjazdach i można na nich nieźle pobawić się na leśnych ścieżkach i single trackach przygotowywanych przez rowerzystów.

Na rolkach SRB XRS w mieście
A może rundka po mieście? Tutaj SRB XRS06 też wypadają bardzo dobrze. | foto A. Siedzińska

Jak więc widzę testowane rolki SRB XRS06? Dla kogo przeznaczony jest ten model?

Poszukujesz maksymalnie niezawodnych rolek terenowych, które charakteryzują się wysoką stabilnością. Chcesz mieć model niemal nie do zajechania, który wyciśnie z Ciebie siódme poty na podjazdach, ale za to na zjeździe odwdzięczy się pełną kontrolą? Poszukujesz rolek dla osoby ważącej nieco więcej, które bez problemu podołają dodatkowemu obciążeniu? A może planujesz pojeździć trochę na single trackach i spróbować swoich sił na hopkach? Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedź brzmi tak, to znaczy, że rolki terenowe SRB XRS06 mogą być stworzone właśnie dla Ciebie. Jeśli jeszcze nie jesteś tego pewien, zawsze możesz je przetestować w naszej wypożyczalni rolek terenowych.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów