Rolki terenowe SRB nie cieszą się w
naszym kraju zbyt dużą popularnością. Ciężko spotkać kogoś,
kto fizycznie by je wypróbował, nie mówiąc już o tym, żeby ktoś
je posiadał i jeździł na nich regularnie. To między innymi
dlatego zdecydowałem się napisać parę słów o rolkach, na
których regularnie jeżdżę.
Rolki terenowe SRB XRS06 były jednym z
pierwszych modeli, który pojawiły się z kołami o średnicy 200
mm. Istniały już w czasach, kiedy Skike nawet nie myślał o
zastosowaniu tej wielkości kół w swoich modelach. Jednak brak
dystrybucji w Polsce oraz stosunkowo wysoka cena zniechęcały
potencjalnych użytkowników do ich wypróbowania. Obecnie sytuacja
zmieniła się o 180 stopni. Rolki można bez problemu zakupić w
naszym kraju, ale zyskały z kolei silną konkurencję w postaci
rolek Skike oraz Powerslide na dużych kołach. Jak prezentują się
więc rolki opracowane już wiele lat temu w porównaniu z
najnowszymi modelami? Jakie są ich plusy, a jakie minusy? Postaram
się odpowiedzieć na te i inne pytania w teście rolek terenowych
SRB XRS06.
Wygląd i wykonanie rolek terenowych
SRB XRS06 – test czas zacząć
Pierwsze wrażenie może nie jest
najważniejsze w kwestii sprzętu sportowego, jednak z pewnością
pomaga do niego przekonać nowe osoby. Tutaj muszę pochwalić markę
SRB za cały projekt, a przede wszystkim za jego wykonanie. Duże
pudło kryje w sobie jedne z ładniejszych rolek terenowych, jakie do
tej pory widziałem. To czysto subiektywne zdanie, jednak na pewno
obiektywnie można stwierdzić, że rolki zostały dopracowane w
każdym szczególe. Wszystkie elementy są bardzo dobrze spasowane.
Brak jakiś nadlewów w częściach wykonanych z tworzywa. Elementy
metalowe są wykończone wysokiej jakości lakierami, które jak
okazuje się w czasie jazdy są również bardzo wytrzymałe. Świetny
jest również dobór kolorów. Rolki wyglądają naprawdę
profesjonalnie, no ale nie na wyglądzie miał się skupiać ten
test. Choć z drugiej strony jeśli ktoś chce popodziwiać, to
zapraszam do galerii SRB XRS06 w sklepie. Tam można
zobaczyć szczegóły nie pobrudzonych jeszcze rolek.
Testujemy zakładanie rolek SRB XRS06
W teście nie sposób nie odnosić się do najpopularniejszych rolek w naszym kraju, a więc modeli Skike. A w przypadku mocowania nóg można powiedzieć, że marka SRB poszła w nieco innym kierunku. Zamiast rzepów, rolki terenowe SRB XRS06 wykorzystując zapięcia z tzw. pompkami. Są to specjalne klamry, które dociąga się odpowiednią dźwignią. Zahaczając o znajdujące się na drugim pasku rowki całość przesuwa się dopasowując idealnie obwód do nóg (osoby jeżdżące np. na snowboardzie świetnie się w tym odnajdą, bowiem w wiązaniach snowboardowych stosowane są bardzo podobne klamry).
Jakie są
zalety, a jakie wady takiego rozwiązania? Z pewnością cały
mechanizm jest nieco bardziej skomplikowany niż rzepy. Wystarczy
jednak kilka chwil, żeby każdemu wytłumaczyć jego działanie.
Rozpinanie całości to tylko moment – odpowiednie naciśnięcie
klamry zwalnia cały mechanizm i możemy szybko rozsunąć paski.
Plusem klamer jest na pewno to, że możemy bardzo precyzyjnie
dopasować siłę trzymania pasków. Specjalna dźwignia jest w tym
względzie dużo precyzyjniejsza niż rzepy i powoli dociska paski,
pozwalając zatrzymać się w optymalnym momencie. Jakie są minusy
tego rozwiązania? Z pewnością minimalnie wyższa waga oraz trochę
dłuższe zapinanie, niż w przypadku rzepa. Na ile dłuższe –
pewnie kilka sekund. Mi osobiście nie robi to różnicy i jeśli
chodzi o systemy zapinania satysfakcjonuje minie zarówno rozwiązanie
na jakie zdecydowali się producent SRB, jak i to znane z klasycznych
Skike.
Trzymanie nogi a stabilność rolek SRB
XRS06
Cały szkielet stanowiący usztywnienie nogi wykonany jest z metalu. To w połączeniu z paskami, które możemy dość mocno docisnąć do nogi (pamiętajmy tylko żeby nie przesadzić, bo możemy sobie odciąć przepływ krwi ;-) ) zapewnia bardzo wysoką stabilność. W czasie testowania SRB rzeczywiście czuję, co chce zrobić rolka i mogę na to z łatwością zareagować. Tak samo jest z pochylaniem się rolki na prawo i lewo. Nic nie dzieje się samoczynnie, mamy pełną kontrolę nad rolką. Dzięki tej stabilności dłuższa jazda na jednej rolce jest w tym modelu bardzo łatwa.
Osobiste odczucia mam takie, że jest nawet
stabilniej niż w rolkach Skike V9, gdzie wykonana z tworzywa
konstrukcja trzymające nogę ma większe tendencje do odkształceń.
Tutaj rzeczywiście mamy pełne przełożenie tego jak ułożymy nogę
na to jak jedzie rolka. Osobiście bardzo lubię jeździć na rolkach
SRB XRS06 jednokrokiem, ponieważ dają wyjątkowe poczucie
stabilności po każdym odepchnięciu.
Konstrukcja szyny, wsporniki, mocowanie
kół
Cała konstrukcja rolek terenowych SRB
XRS06 jest bardzo solidna. Podstawę stanowi gruby profil, do którego
przykręcona jest przednia oraz tylna część mocująca but oraz
boczne wsporniki, do których mocuje się koła. Owe wsporniki
poprowadzono wzdłuż całej rolki, przez co wyeliminowano punkty
mocowania, które mogłyby je dodatkowo osłabiać. W podstawowej
wersji wsporniki są pojedyncze. W wersji wzmocnionej, którą
testowałem, wsporniki są zdublowane, dzięki czemu rolki powinny
wytrzymać obciążenia dochodzące nawet do 120 kg. Nie miałem
okazji dać tych rolek do testów nikomu o zbliżonej wadze, ale
sądząc po solidności konstrukcji osoby o wadze sporo powyżej 100
kg nie powinny mieć żadnych problemów podczas eksploatacji tego
sprzętu. Boczne wsporniki są przykręcone do głównego profilu i
dodatkowo klejone. Z jednej strony zapewnia to wyjątkową trwałość
konstrukcji, z drugiej nie możemy np. rozłożyć rolek. Nie jest to
jakaś duża niedogodność, bo najczęściej nie ma po prostu takiej
potrzeby.
Koła w rolkach SRB XRS06 – test
przyczepności i wytrzymałości
Zastosowane w rolkach koła są bardzo solidne. Produkuje je firma Trampa - specjalizująca się w tego rodzaju piastach i oponach. Sama felga to konstrukcja składając się z dwóch części – prawej i lewej – skręcana za pomocą śrub. Ma to dwie zalety. Po pierwsze przy wymianie opony nie trzeba się siłować z jej ściąganiem i używać łyżek do opon. Po prostu rozkręcamy piastę i wyjmujemy ją z opony. Po drugie takie rozwiązanie bardzo dobrze trzyma oponę na miejscu, ponieważ może mieć wyższe krawędzie niż tradycyjne felgi, które muszą umożliwiać ściągnięcie opony właśnie przez krawędź. Na pewno wygodnym rozwiązaniem jest wentyl, który wychodzi prostopadle do opony. Dzięki temu dostęp do niego jest bardzo łatwy. Zastosowane w rolkach terenowych SRB XRS06 opony to Trampa Primo Alpha Lite 200 mm. Po pierwszych 300-400 kilometrach mogę stwierdzić, że są niezwykle solidne i trwałe. Póki co nie widzę na nich śladów zużycia, także jestem dobrej myśli co do przebiegu, na jaki wystarczą. Zastosowany w oponach bieżnik jest bardzo wszechstronny i świetnie sprawdza się na szutrach, trawie, a nawet w lekkim błocie.
Na gładkich asfaltach nieco szumi przy odepchnięciu i czuć
delikatną wibrację, ale takie odczucia mam w zasadzie z każdej
opony terenowej z kostkowym bieżnikiem. Opona wydaje się mieć dość
duży balon, co moim zdaniem może mieć wpływ na podwyższenie
stabilności rolek. Podsumowując, opony zastosowane w testowanych
rolkach SRB XRS06 są wszechstronnym wyborem. Być może nie są
najszybszym modelem dostępnym na rynku, ale na pewno gwarantują
wyśmienitą przyczepność na zróżnicowanym podłożu.
Miejsce na stopę – regulacja rozmiaru
Szkielet trzymający nogę przykręcany
jest na śruby. Tylna część mocowana jest w stałym miejscu,
natomiast przednią możemy z łatwością regulować. Dzięki temu
możemy idealnie dopasować jej położenie do posiadanych butów.
Całość wymaga tylko wykręcenia 4 śrub (tutaj istotna uwaga –
trzeba do tego posiadać klucz gwiazdkowy - Torx.) W szynie
umieszczono kilka nagwintowanych gniazd do mocowania przedniego
panelu. Ponadto sam panel został rozwiązany w taki sposób, że
dodatkowo można go nieco przesunąć w przód lub w tył. Dzięki
temu można dobrać jego odległość od tylnego panelu niemal co do
milimetra. Jest to o tyle ważne, że przedni panel zwęża się
nieco ku przodowi, zapobiegając wysuwaniu się buta do przodu, więc
dobranie odpowiedniej odległości jest istotne. Co ważne cztery
śruby do dokręcenia nie są też taką przeszkodą, żeby nie można
było wymieniać się rolkami i co jakiś czas zmieniać ustawienia
dla innych osób.
Test hamulców w SRB XRS06
Dobre rolki terenowe muszą być wyposażone w skuteczne hamulce. Bez nich nie możemy bezpiecznie rozpędzić się na drogach i ścieżkach. W przypadku niemieckich rolek SRB możemy być spokojni o ich wydajność.
System hamowania
rozwiązano w podobny sposób, jak w większości innych rolek
terenowych. Wystarczy odchylić nogę lekko do tyłu, aby całość
zaczęła hamować. Wysokość ustawienia klocków hamulcowych możemy
regulować. Potrzebujemy do tego klucza rurkowego, aby odkręcić
dwie śruby ukryte we wsporniku hamulca. Niestety w porównaniu z
rozwiązaniem znanym ze Skike, gdzie regulujemy hamulec bez narzędzi,
ich ustawienie jest nieco bardziej kłopotliwe. Choć patrząc na to
z drugiej strony, jeśli jeździmy na rolkach sami, to ustawiamy
hamulce raz na dłuższy czas. Tym co na pewno ucieszy użytkowników,
jest grubość aluminiowych klocków. Jest tam sporo materiału,
także sądzę, że powinny wytrzymać sporo kilometrów trudnych
tras. Sam klocek nie jest idealnie wyprofilowany do kształtu opony,
ale już po kilkudziesięciu kilometrach wszystko zaczyna się
docierać. Jeśli chodzi o skuteczność hamulców testowanych rolek
SRB XRS06 to jest ona zbliżona do możliwości prezentowanych przez
Skike.
Różne wersje rolek SRB XRS –
długości rolek i opcjonalne wzmocnienia
Rolki SRB na kołach 200 mm występują
w dwóch wersjach. XRS06 i XRS07. Jaka jest między nimi różnica?
Tylko w długości szyny. XRS06 to rolki dłuższe, polecane osobom,
które mają rozmiar buta 45 i większy. Na krótszej wersji długi
but może się po prostu nie zmieścić. Nie oznacza to jednak, że
na dłuższych rolkach XRS06 nie mogą jeździć osoby z mniejszą
stopą. Regulacja przedniego panelu jest na tyle obszerna, że
spokojnie można go dopasować nawet do butów w rozmiarze 40, a
przypuszczam, że nawet mniejszym.
Drugim dylematem, przed którym
staniemy przy wyborze rolek terenowych SRB XRS jest to, czy będziemy
chcieli zakupić wersję standardową, czy wzmocnioną. Ta pierwsza,
jest polecana przez producenta do 90 kg wagi. Ta druga, wzmocniona
(którą widać na zdjęciach i którą testowałem) wytrzyma
teoretycznie rolkarzy o wadze do 120 kg. Tak naprawdę wersję
wzmocnioną należy wybrać, jeśli znacznie przekraczamy zalecany
limit wagowy dla wersji podstawowej lub jeśli chcemy stać się
posiadaczem najbardziej pancernych rolek na rynku :-)
Test rolek terenowych SRB XRS06 –
podsumowanie i wrażenia z jazdy
Jeśli miałbym scharakteryzować rolki
SRB XRS06 w trzech słowach to byłyby to – wytrzymałość,
niezawodność i stabilność. Dla mnie rolki te stanowią swoisty
czołg w świecie rolek terenowych. Przejedziemy, przekulamy lub
prześliźniemy się na nich po każdej przeszkodzie. Być może
nieraz z powodu wagi czy też zablokowanej pięty będziemy poruszać
się wolniej niż na innych modelach, ale ostatecznie zawsze dotrzemy
do celu na 4 kołach. Choć wiem, że nie są to najszybsze rolki na
rynku, to nieodmiennie kiedy je zakładam odczuwam pozytywne
wibracje. Przypominają mi trochę kultowy model Skiek V07 Plus,
który może nie był zaawansowany technicznie, ale można było na
niego liczyć w każdych warunkach. Podobnie jest właśnie z rolkami
SRB XRS06. To jakby jeszcze mocniejsze i wreszcie wyposażone w koła
200 mm Skike V07 z paroma dodatkowymi rozwiązaniami.
Gdzie najbardziej lubię jeździć na
rolkach terenowych SRB XRS06 ? Szczególnie odpowiadały mi na nich
lekko pofalowane trasy, bez dużych różnic poziomów. Leśne drogi
szutrowe, a nawet z lekkim piaskiem to ich żywioł. Dobrze jeździ
się w nich też po mieście, aczkolwiek wskakując na krawężnik
można odczuć ich masę, a spora długość wymaga wprawy w
manewrowaniu. Niestety rolki nie są idealne. Na pewno nie
wybierałbym się w nich w góry na kilkukilometrowe podjazdy.
Niestety wysoka waga i brak ruchomej pięty na pewno dałyby się we
znaki. Świetnie sprawdzają się natomiast na zjazdach i można na
nich nieźle pobawić się na leśnych ścieżkach i single trackach
przygotowywanych przez rowerzystów.
Jak więc widzę testowane rolki SRB
XRS06? Dla kogo przeznaczony jest ten model?
Poszukujesz maksymalnie niezawodnych rolek terenowych, które charakteryzują się wysoką stabilnością. Chcesz mieć model niemal nie do zajechania, który wyciśnie z Ciebie siódme poty na podjazdach, ale za to na zjeździe odwdzięczy się pełną kontrolą? Poszukujesz rolek dla osoby ważącej nieco więcej, które bez problemu podołają dodatkowemu obciążeniu? A może planujesz pojeździć trochę na single trackach i spróbować swoich sił na hopkach? Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedź brzmi tak, to znaczy, że rolki terenowe SRB XRS06 mogą być stworzone właśnie dla Ciebie. Jeśli jeszcze nie jesteś tego pewien, zawsze możesz je przetestować w naszej wypożyczalni rolek terenowych.