Blog o rolkach terenowych Skike i nie tylko

Tutaj znajdziesz artykuły o wszystkim, co jest związane z rolkami terenowymi. Piszemy na podstawie własnych doświadczeń. Sprawdź testy sprzętu, relacje z wypraw, porady odnośnie serwisowania rolek terenowych, a także szczegóły dotyczące techniki jazdy.

Posty o rolkach terenowych
Serwis rolek Skike V9, czyli jak dbać o rolki terenowe 0
58.jpg

Jak każdy sprzęt sportowy, rolki terenowe Skike V9 wymagają utrzymania odpowiedniego stanu technicznego. W czasie jazdy działają na nie rozliczne czynniki- rolki często pracują w błocie, deszczu, czy przy innych niesprzyjających warunkach. Niektóre części będą się naturalnie zużywały.

Warto wiedzieć, kiedy należy wymieniać poszczególne elementy, a także to, jak dbać o rolki Skike V9 w taki sposób, aby jak najdłużej posłużyły nam w trakcie jazdy. W poniższym tekście postaramy się odpowiedzieć na kilka pytań:

Jak dbać o łożyska w rolkach Skike V9?

W rolkach Skike V9 występują 2 typy łożysk. W uproszczeniu można je podzielić na łożyska zwykłe i te z blokadą (zwane również łożyskami jednokierunkowymi lub łożyskami z antyrewersem). Jeśli chodzi o klasyczne łożyska, są one w zasadzie bezobsługowe. Z boków posiadają gumowe osłonki, które dość skutecznie zapobiegają wnikaniu do środka błota, wody czy kurzu. Najczęściej posłużą nam bardzo długo, przez kilka sezonów. Co prawda są osoby, które zdejmują boczne osłonki i czyszczą, a następnie smarują wnętrze, jednak nawet podczas wieloletniej eksploatacji rolek nie zauważyłem takiej potrzeby. Czasami łożyska te wydają różne dźwięki jednak póki zapewniają dobre toczenie, nie ma sensu ich wymieniać.

Wyjmowanie łożyska ze Skike V9
Łożyska zewnętrzne są takiego samego typu w przednich i tylnych kołach Skike V9. | foto S.Siedziński

Ten typ łożyska bezobsługowego występuje w rolkach Skike V9 w tylnych kołach, a także w przednich, na zewnątrz kół. Natomiast w środku przedniego koła umieszczone jest łożysko z blokadą, zwane też łożyskiem z antyrewersem lub łożyskiem z blokadą. Ten typ łożyska wymaga nieco więcej serwisu, ponieważ od czasu do czasu warto je przesmarować.

Łożysko z antyrewersem w Skike V9
Po wyjęciu plastikowego wianka można sięgnąć po znajdujące się wewnątrz koła łożysko z blokadą cofania. | foto S.Siedziński

Kiedy smarować łożyska z blokadą w rolkach terenowych?

Łożyska z antyrewersem wymagają co jakiś czas przesmarowania. Z moich doświadczeń wynika, że najlepszym wyznacznikiem kiedy należy to zrobić, jest szum dochodzący z przednich kół. Jeśli koła nie obracają się bezgłośnie, a słychać lekki odgłos tarcia, to najczęściej znaczy, że łożysko jednokierunkowe jest suche i warto je przesmarować. Drugą sytuacją, w której dobrze jest wyczyścić i przesmarować łożyska jednokierunkowe jest dłuższa jazda w deszczu lub mocnej ulewie, czy przejeżdżanie przez głębokie kałuże lub błoto. W takich sytuacjach wilgoć ma dużą szansę przedostać się do środka. Jeśli jesteśmy w trasie, czy na dłuższym wyjeździe i nie możemy przesmarować łożyska z antyrewersem, pamiętajmy, aby po takiej jeździe nie odstawiać na dłużej rolek. Z moich doświadczeń wynika, że pozostawione na kilka dni wilgotne łożysko jednokierunkowe może łatwo zardzewieć i często dochodzi nawet do jego zablokowania. Jeśli natomiast na drugi dzień weźmiemy rolki na dłuższą przejażdżkę, to łożysko powinno się rozruszać i na pewno dotrwa do smarowania przy najbliższej możliwej okazji.

Serwis łożyska z blokadę Skike V9
Wszystkie łożyska z przedniego koła Skike V9. Od lewej: zewnętrzne łożysko, łożysko z antyrewersem, ośka, plastikowy wianek, łożysko zewnętrzne. | foto S.Siedziński

Oczywiście smarowanie nie jest potrzebne co tydzień czy dwa. Jeśli nie jeździmy specjalnie dużo w deszczu, to często wystarczy nam 1-2 smarowania na sezon. Szczegółowa instrukcja jak smarować łożyska z antyrewersem w Skike V9 jest już w przygotowaniu i wkrótce ą opublikujemy.

Zużycie opon w rolkach Skike – kiedy przekładać, a kiedy wymienić?

Jedną z części eksploatacyjnych wymienianych w rolkach terenowych Skike są bez wątpienia opony. Najczęściej zużywają się niesymetrycznie - najszybciej ściera się wewnętrzna część opon, od dopychania się krokiem łyżwowym. Przyspieszone jest też zużycie tylnych opon, od hamulców. Warto jednak pamiętać o możliwości przekładania opon – z prawa na lewą i z przodu do tyłu. Warto przełożyć opony (a w zasadzie całe koła) jak tylko zaobserwujemy pojawienie się asymetryczności bieżnika. Dzięki temu po przełożenie szybko odzyskają pełną symetrię. Częstotliwość przekładania opon jest mocno uzależniona od stylu jazdy, podłoża i wielu innych czynników, stąd nie ma ustalonych uniwersalnych przebiegów pomiędzy takimi zamianami. Zużycie opon trzeba kontrolować wizualnie.

Zużycie opon w rolkach Skike V9
Na zdjęciu trudno oddać asymetrię zużywania się opon w rolkach terenowych. W rzeczywistości to, że lewa strona opony jest bardziej starta niż prawa, widać jeszcze wyraźniej. | foto S.Siedziński

Uwaga dla tych, którzy nie lubią za dużo bawić się kluczami! Teoretycznie zamiast przekładać opony z prawej na lewą, można po prostu przełożyć/odwrócić obejmy na łydką, żeby znajdowały się po zewnętrznej stronie. Taki zabieg generuje jednak dwa problemy. Odblaski z tyły będą mniej widoczne, ponieważ nagle znajdą się po wewnętrznej stronie. Poza tym gwinty śrub od kół znajdą się po wewnętrznej stronie rolek. Jeśli przypadkowo spadną nam zasłaniające nakrętki kapturki to po wewnętrznej stronie rolek pojawi się dość ostry element, co jest bardzo niekorzystne przy upadku. Poza tym taka zamian powoduje, że tylne koła nadal pozostają z tyłu i znacznie szybciej się zużywają. Osobiście raczej przekręcam koła często zamieniając je pozycjami na krzyż, czyli lewe tylne koło przekładam jako prawe przednie. Dzięki temu wszystkie 4 opony zużywają się bardziej równomiernie. Najczęściej po kilku przekładkach, konieczna będzie ich wymiana. Kiedy na oponie niemal nie ma już bieżnika, to niechybny znak, że przyszedł już czas na wymianę. Wymiana opony może być też konieczna w przypadku rozcięcia na szkle czy innego dużego uszkodzenia mechanicznego. Takie sytuacje są jednak bardzo rzadkie.

Co ile kilometrów trzeba zmieniać opony w rolkach terenowych?

Niestety bardzo ciężko odpowiedzieć na to pytanie, bo wpływ na to mają styl jazdy, podłoże po którym jeździmy, a nawet ilość zjazdów i częstotliwość korzystania z hamulców. Standardowe opony Skike V9 200 mm zazwyczaj wytrzymują dystans pomiędzy 1000-1500 km, a popularne opony Road Star 150 mm ok. 2000 km. Rozbieżności pomiędzy poszczególnymi użytkownikami mogą być jednak bardzo duże.

Kiedy wymieniać przeguby w kostce?

Kolejnym elementem na który warto zwrócić uwagę w czasie serwisowania rolek terenowych Skike V9, ale także V8 czy V7 są łożyska przy kostce oraz w okolicy przedniej części stopy. Ruchomość tych elementów opiera się na prostych plastikowych przegubach, które w trakcie ruszania się ulegają ścieraniu. Efekt ten jest oczywiście zamierzony- zamiast szkieletu wykonanego z tworzywa ścierają się drobne przeguby, które można łatwo wymienić. Na pewno sygnałem do sprawdzenia ich stanu powinien być luz, który pojawia się w tych przegubach po dłuższym jeżdżeniu. Jeśli jest on widoczny gołym okiem i łatwo wyczuwalny gdy mamy rolki w ręce (ok. 1 mm) to na pewno warto sprawdzić stan tego elementu.

Wymiana przegubu kostki Skike V9
Wymiana przegubów kostki czy sprawdzenie stanu ich zużycia nie jest trudne. Warto więc od czasu do czasu zrobić mały przegląd. | foto S.Siedziński

Wytarciu ulega zarówno okrągła przekładka oddzielająca dwa ruszające się względem siebie elementy szkieletu, jak i samo gniazdo w którym obraca się łożysko. Najczęściej szybko zużywa się przekładka. Często z jednej strony jest ona wytarta do zera i traci swój okrągły kształt.

Zużycie przegubów kostki w Skike V9
Krążek z tworzywa, czyli przekładka pomiędzy ruchomymi elementami stelaża ulega najszybszemu zużyciu. Z lewej zużyty, z prawej nowy. | foto S.Siedziński

Nie ma stałego przebiegu kilometrów, przy którym należy wymieniać przeguby. Dystans, po którym będzie to wymagane będzie zależał od tego jak jeździmy, w jakim terenie, a nawet od tego czy do przegubów dostaje się dużo brudu. Kiedy pojawią się luzy, należy je po prostu co jakiś czas kontrolować. Kiedy widzimy, że okrągła przekładka starła się niemal do zera warto wymienić przeguby na nowe. Jest to na pewno mniejszy koszt, niż zaniechanie wymiany i przetarcie szkieletu, który będzie trzeba w konsekwencji kupić nowy. Serwis i wymiana przegubów kostki w rolkach Skike V9 nie jest jakimś bardzo częstym zabiegiem. Przy intensywnym jeżdżeniu na rolkach, najczęściej zdarzy się to co 1-2 sezony. Przy mniejszych przebiegach na rolkach, takie przeguby spokojnie wystarczają na 3-4 sezony jazdy, a czasami nawet na więcej.

Czy smarować przeguby? Na to pytanie nie mam jednoznacznej odpowiedzi. Wiele osób stosuje specjalne smary, które zwiększają nieco poślizg. Osobiście nie stosują dodatkowego smarowania w tych miejscach z tego względy, że smary najczęściej przyciągają nieco brudu.

Po czym poznać zużycie hamulców w rolkach terenowych Skike?

Hamulce w rolkach Skike V9 należy wymienić kiedy tylko zetrze się boczna krawędź klocka lub kiedy pojawiają się pierwsze dziury w klocku. To taki wariant dla osób, które chcą wykorzystać każdy klocek hamulcowy do końca. Oczywiście hamulce można wymienić na nowe nieco wcześniej, jednak nie ma to większego sensu. Kiedy pojawiają się natomiast w klocku dziury lub ostre krawędzie, to dalsza jazda może skutkować przyspieszonym zużycie opon. Ostre elementy klocka mogą po prostu ścinać klocki bieżnika w zawrotnym tempie.

Serwis hamulców w Skike V9
W tym przypadku niezbędny jest serwis hamulców Skike i wymiana klocków na nowe. U dołu pojawiła się ostra krawędź, a dodatkowo w klocku jest dziura. | foto S.Siedziński

Wymiana klocków hamulcowych w rolkach Skike V9 jest bardzo prosta. Odkręcamy tylko 3 śruby i wymieniamy aluminiowy element. Pamiętajmy tylko o tym, aby ustawić go możliwie równolegle do opony.

Używany i nowy klocek hamulcowy Skike V9
Po lewej zużyty hamulec Skike V9 kwalifikujący się do wymiany, z prawej nowy egzemplarz. | foto S.Siedziński

Jakie inne części zużywają się w rolkach Skike?

Z innych elementów, które ulegają zużyciu na pewno warto wymienić gumowe odbojniki na spodzie ruchomej części szkieletu. Chronią one ramę przed bezpośrednim kontaktem z platformą wykonaną z tworzywa. Ulegają one zużyciu w trakcie wielu wyjazdów. Jeśli zupełnie się zniszczą stelaż zaczyna upierać się bezpośrednio na metalowej ramie rolki. W połączeniu z niewielkimi luzami na przegubach oraz piaskiem dostającym się pomiędzy stelaż i ramę, zarówno jedna, jak i druga część zaczynają się wycierać. Jeśli okres jazdy bez odbojników będzie krótki, to straty nie powinny być duże. Jeśli jednak zaniedbamy wymianę tych elementów przez dłuższy czas, to wytarcie zarówno stelaża, jak i ramy rolek będzie widoczne gołym okiem. Najczęściej sygnałem do wymiany odbojników będzie głośne „klapanie” rolek.

Zużyte odbojniki
Zwłoka w wymianie gumowych odbojników pod ruchomym elementem stelaża może skutkować nadmiernym zużyciem zarówno stelaża, jak i ramy rolki. Na zdjęciu widoczne już pierwsze przetarcia tworzywa. | foto S.Siedziński

Warto też zwrócić uwagę na rzepy. Z czasem ich właściwości „trzymania” mogą się zmniejszać. Jeśli rzepy przypadkowo się luzują w czasie jazdy to znaczy, że już czas na ich wymianę. Wszystkie paski są dostępne osobno, więc nie będzie problemów z wymianą np. tylko jednego czy dwóch pasków, które są akurat w najgorszym stanie.

Serwis rolek Skike jest prosty dzięki łatwej dostępności każdego elementu!

Podczas napraw i wymiany poszczególnych części nie musimy przejmować się ich dostępnością. Producent oferuje bowiem niemal wszystkie z nich osobno, dzięki czemu nie musimy wymieniać ich hurtowo, a jedynie konkretny element, który uległ zużyciu. Tutaj staramy się zapewnić łatwy dostęp do większości części eksploatacyjnych do rolek terenowych Skike i innych marek. Jeśli tylko zależy Ci na jakimś nietypowym elemencie z chęcią go dla Ciebie sprawdzimy!

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl, powered by Shoper.