Po kupnie nowych rolek wyciągasz z kartonu pachnącą jeszcze
świeżością parę Skike V9. Chciałoby się założyć je jak
najszybciej na nogi i ruszyć przed siebie po leśnych drogach. Nie
tak prędko! Najpierw trzeba wszystko precyzyjnie ustawić, żeby
rolki były idealnie dostosowane do naszych potrzeb.
Poniższy materiał dotyczy regulowania i przygotowania do jazdy rolek z serii Skike V9, w tym Skike V9 Fire 200 mm i Skike V9 Tour 200 mm. Wiele uwag dotyczących regulacji jest jednak uniwersalnych i odnosi się również do starszych modeli rolek Skike ,a także do modelu Skike V7 Plus Pro.
Kilka rzeczy, których dowiecie się z tego artykułu:
- Co sprawdzić zaraz po zakupie rolek?
- Która rolka Skike jest prawa, a która lewa?
- Jakie ciśnienie w oponach Skike jest odpowiednie?
- Jak ustawić hamulce Skike?
- Jak dostosować rolki Skike do rozmiaru buta?
- Jak wyregulować rzepy w rolkach Skike?
- Jak wyregulować pochylenie boczne rolek?
- Rolki Skike jadą krzywo? Jak ustawić koła na wprost?
- Jaką wysokości montażu kół wybrać w Skike V9?
- Jak zarejestrować rolki Skike u producenta?
1. Co sprawdzić po
zakupie rolek terenowych Skike?
Tak naprawdę po
zakupie rolek terenowych czeka nas najczęściej kilka minut zabawy,
aby wszystko dopasować do naszych nóg. Podstawą przed każdą
jazdą jest jednak sprawdzenie wszystkich śrub, czy są dobrze
dokręcone. Szczególnie w przypadku modeli Skike z serii V9
konstrukcja posiada wiele połączeń śrubami, więc ich sprawdzenie
jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa jazdy. Oczywiście przy
pierwszym wyjęciu nowych rolek Skike z kartonu, dokręcenie
wszystkich śrub warto sprawdzić po wyregulowaniu już wszystkich
elementów, a więc tak naprawdę na samym końcu.
W zestawie z rolkami zawsze otrzymujemy komplet kluczy, więc wszystkie narzędzia mamy pod ręką. Śruby skręcamy pewnie, lecz bez przesady. Nie jest to czołg, żeby używać maksymalnej siły. Z doświadczenia, najważniejszymi połączeniami do sprawdzenia są: mocowanie platformy do ramy (w przypadku modeli Skike V9 Fire), śruby mocujące koła, śruby mocujące klocek hamulcowy, zacisk mocujący obejmę łydki. Warto zwrócić przy tym uwagę, aby nie dokręcać zbyt mocno śrub w przegubach kostki. Zbyt ciasne skręcenie przyspieszy zużycie wykonanych z tworzywa przegubów.
Kontrolę dokręcenia
wszystkich śrub warto powtórzyć po pierwszej jeździe, ponieważ
wtedy rolki najczęściej jeszcze się „dopasowują”. Choć
teoretycznie wszystkie śruby należy kontrolować przed każdą
jazdą, to praktyka pokazuje, że później można to robić tylko co
jakiś czas, w zależności od tego jak często jeździmy i w jakim
terenie. Wiadomo, że im większe wstrząsy, tym większa szansa na
poluzowanie którejś ze śrub.
2. Która rolka Skike
jest prawa, a która lewa?
Choć prawe i lewe
rolki Skike mają taką niemal identyczną budowę, to jest jednak
kilka szczegółów, po których rozpoznamy, na którą nogę założyć
rolkę. Po pierwsze czerwone odblaski są wkręcane na zewnątrz
rolki, a więc prawa rolka będzie je miała po prawej stronie. Po
drugie śruby będą miały łeb po wewnętrznej stronie, a nakrętki
(ukryte pod plastikowymi zaślepkami) na zewnątrz rolki. Po trzecie
i najważniejsze mocowanie łydki powinno mieć bardzie rozbudowaną
część na zewnątrz rolki. Nie zawsze są ono ustawiane w fabryce,
dlatego najczęściej samodzielnie ustalić ich pozycję na podstawie
położenia odblasków oraz śrub. Bardziej rozbudowa część
wspornika łydki wystająca na zewnątrz gwarantuje zdecydowanie
większą stabilność w czasie jazdy, dlatego warto pamiętać o tym
podczas każdego zakładania rolek.
3. Jakie ciśnienie w
oponach Skike jest odpowiednie?
W rolkach terenowych bardzo duży wpływa na jazdę ma ciśnienie kół w oponach, stąd koniecznym dodatkiem do rolek Skike jest ciśnieniomierz, który pozwoli skontrolować, czy koła są odpowiednio napompowane. Może to być osobny przyrząd, lub tak jak w przypadku pompki Skike, zintegrowany w pompce. Jakie ciśnienie w oponach Skike będzie odpowiednie? Na każdej oponie nadrukowane są wartości maksymalne, których nie należy przekraczać.
Dla opon Skike Road Star
stosowanych w modelach Skike z kołami 150 mm maksymalne ciśnienie
będzie wynosiło 107 psi (czyli ok. 7,4 bar). Modele te są bardzo
mocne i spokojnie można pompować je na maksymalne ciśnienie. W
najnowszych rolkach Skike z kołami 150 mm mogą się też pojawiać
opony Skike Innova, dla których maksymalne ciśnienie wynosi 100 psi
(ok. 6,9 bar). W rolkach Skike V9 z kołami o średnicy 200 mm
początkowo pojawiały się opony o ciśnieniu maksymalnym 80 psi
(ok. 5,5 bar). W tym przypadku zalecane było pompowanie do ok. 65
psi (ok. 4,5 bar). W późniejszych modelach rolek stosowane były
opony 200 mm o maksymalnym ciśnieniu 100 psi (ok. 6,9 bar).
Rekomendowane przez producenta ciśnienie to w tym przypadku 65-80
psi (czyli ok. 4,5-5,5 bar). W najnowszych rolkach Skike V9 z kołami
200 mm pojawiają się powoli opony o maksymalnym ciśnieniu 55 psi.
Choć producent nie podaje w tym przypadku zalecanego ciśnienia,
najprawdopodobniej można je pompować do maksimum, czyli właśnie
55 psi (ok. 3,8 bar).
Dlaczego odpowiednie ciśnienie w kołach Skike jest takie ważne?
Zbyt wysokie
ciśnienie to ryzyko, że opona nie wytrzyma naprężeń i się
rozedrze. Taka sytuacja w czasie jazdy najczęściej kończy się
wywrotką, bo w jednym momencie tracimy całe ciśnienie w kole. Zbyt
niskie ciśnienie w oponach również jest niewskazane. Po pierwsze
powoduje znacznie większe opory toczenia, a więc jeździ się nieco
ciężej. Po drugie bardzo niskie ciśnienie sprawia, że rolki mogą
zacząć skręcać przy lekkim pochyleniu nogi, co nie ma miejsca
przy prawidłowym napompowaniu. Po trzecie wreszcie, zbyt niskie
ciśnienie może przyspieszać zużycie opon lub spowodować kłopoty
z dętką. Wiele osób pyta również, czy nie lepiej spuszczać
nieco powietrza kiedy jeździmy w terenie. Z mojego doświadczenia
wynika, że niższe ciśnienie w terenie w żaden sposób nie pomaga,
za to jeździ się wolniej i ciężej.
4. Jak ustawić hamulce
Skike?
Odpowiednie
ustawienie hamulców jest niezwykle ważne zarówno dla komfortu, jak
i bezpieczeństwa jazdy. W rolkach Skike z serii V9, a także w
modeli Skike V7 Plus Pro regulacja hamulca odbywa się na dwóch
płaszczyznach.
Regulacja pochylenia
klocka względem opony
Po pierwsze musimy dostosować płaszczyznę styku klocka do opony. Najlepiej kiedy klocek hamulcowy styka się z oponą równolegle. Dzięki temu mamy gwarancję, że uzyskamy maksymalne tarcie, co przełoży się na skuteczne hamowanie. Odpowiednie ustawienie klocka zapobiega też łatwemu uszkodzeniu opony.
Żeby dokonać
regulacji nachylenia klocka hamulcowego luzujemy trzy śrubki i
ustawiamy pożądaną pozycję. Następnie dokręcamy mocno śruby i
sprawdzamy ręką, czy nie jesteśmy w stanie przestawić klocka.
Jeśli dobrze trzyma, to wszystko powinno być w porządku.
Regulacja wysokości
hamulca Skike
Po drugie hamulce w
rolkach Skike reguluje się na wysokość. Żeby dobrze ją ustawić
powinniśmy założyć rolki na nogi i na nich stanąć. Jeśli nie
potrafimy jeździsz jeszcze na rolkach, najłatwiej jest stanąć na
nich w wysokiej trawie, dzięki czemu rolki nie będą nam
„odjeżdżały”. Wysokość hamulców powinna być wyregulowana w
taki sposób, aby po całkowitym wyprostowaniu nóg klocki hamulcowe
lekko dotykały opony. Dzięki temu hamulce odpowiednio szybko będą
reagowały, kiedy będziemy chcieli zahamować.
W najnowszym systemie regulacji hamulców Skike żeby przestawić jego wysokość musimy tylko odchylić dźwignie, wybrać odpowiednią wysokość i zamknąć dźwignie, żeby chwycił zatrzask.
Wyjściowe ustawienie
hamulców nie wszystkim musi pasować idealnie, dlatego w czasie
pierwszych jazdy możemy dokonywać lekkich korekt ustawienia. Jeśli
czujemy, że hamulce „chwytają” zbyt późno, możemy je
obniżyć. Jeśli w czasie jazdy ocieramy niechcący klockami o
oponę, to możemy je podwyższyć. Po każdej regulacji pamiętajmy
jednak, aby w bezpiecznym miejscu wypróbować hamulce i sprawdzić,
czy potrafimy skutecznie zahamować.
5. Jak dostosować
rolki Skike do rozmiaru buta (regulacja zapiętka)?
Większość rolek
Skike umożliwia użytkowanie ich przez osoby o szerokim zakresie
rozmiarów obuwia pomiędzy 37-47. Przez to w rolkach zastosowano
regulację zapiętka, którym można nieco zmienić położenie stopy
na rolce.
Przy zakładaniu rolek stopy powinny bowiem zawsze być przesunięte maksymalnie do tyłu i dotykać tego zapiętka. Szczerze mówiąc wiele osób zupełnie nie zwraca uwagi na to, jak jest on wyregulowany i wcale im się nie dziwię, bowiem zmiana pozycji nie ma jakiegoś kluczowego wpływu na zachowania się rolki w czasie jazdy. W zasadzie jego położenie ma znaczenie najczęściej w przypadku skrajnych rozmiarów buta. W przypadku najmniejszego obuwia można przesunąć zapiętek nieco do przodu, tak aby but był dobrze trzymany przed przedni rzep. Jeśli wypada on tylko na skraju palców, to trzymanie może być zbyt słabe.
W przypadku większych rozmiarów buta warto
przesunąć zapiętek jak najbardziej do tyłu (dobrze jest zachować
drobny odstęp ok. 0,5 cm pomiędzy zapiętkiem a hamulcem). Dzięki
temu przedni rzep wypadnie nieco bliżej palców, nie ograniczając
tak bardzo zginania stopy.
Regulacja zapiętka
w rolkach Skike V9 Tour
Regulacja zapiętka
może mieć nieco większe znaczenie w przypadku rolek Skike V9 Tour.
Zastosowanie przedniego zawiasu sprawia, że but powinien nieco
wystawać poza przednią platformę, aby w odpowiednim momencie
zablokować wychylanie się platformy. Schowanie się całego buta z
tyłu może skutkować wywinięciem się rolki w czasie jazdy.
Dlatego w tym modelu powinniśmy szczególnie wrócić uwagę na
położenie zapiętka, niezależnie od tego jaki rozmiar buta nosimy.
6. Jak wyregulować
rzepy w rolkach Skike?
Regulacja długości
rzepów w rolkach Skike nie powinna nastręczać trudności. Odpinamy
rzepy, a po założeniu rolek zapinamy je w taki sposób, aby jak
najlepiej trzymały nogi. Oczywiście nie powinniśmy ograniczać
nimi krążenia krwi, dlatego nie dopuszczamy do nadmiernego ucisku. Warto również zwrócić uwagę na położenie poduszek. Są one przyczepione do pasków za pomocą rzepów, więc można je bardzo łatwo wyśrodkować, żeby nie uciskały stopy. Po kilkunastu minutach jazdy warto się zatrzymać i powtórnie dociągnąć paski. Najczęściej będzie je można zapiąć ciaśniej o
jakieś 0,5-1 cm. Wynika to z tego, że podczas jazdy noga, but i
rzep optymalnie się ułożą i powstanie nieco luzu. Przez ich dodatkowe dociągnięcie zapewnimy sobie optymalną kontrolę nad rolkami.
Miejsca wpięcia
rzepów
Mało osób wie
jednak, że długość rzepów to nie jedyna opcja ich regulacji w
rolkach Skike z serii V9. Zarówno model Skike V9 Fire, jak i Tour
pozwalają nie tylko na zamocowanie rzepów w innych punktach, ale
nawet na dokupienie dodatkowych pasków. Pierwszą opcją jest zmiana
wpięcia przedniego paska. Przesunięcie paska do przodu jest
szczególnie przydatne przy dużym rozmiarze buta, kiedy chcemy aby
wypadał on bliżej palców, pozwalając na łatwiejsze odchylanie pięty. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku modelu
Fire. Aby przełożyć pasek, musimy wykręcić ochraniacz z
pierwszego otworu w ramie i przekręcić tam kołki z dotychczasowego
mocowania.
Rolki z serii Skike
V9 wyposażone są ponadto w dodatkowe miejsce do wpinania pasków.
Można je wykorzystać do zmiany miejsca zaczepienie standardowych
pasków lub też dokupić dodatkowe paski dla dodatkowego zwiększenia
stabilności.
Paski w rolkach
terenowych Skike V9 można wpinać na wiele sposobów i kombinacji.
To, który z nich będzie dla Ciebie najwygodniejszy, zależy od
wielu czynników, takich jak kształt stopy, obuwia, czy nawet styl
jazdy. Warto zacząć swoją przygodę z rolkami Skike od ustawień
fabrycznych, a następnie, jeśli tylko nie czujemy odpowiedniej
stabilności czy komfortu, eksperymentować z różnymi opcjami
zaczepienia rzepów. Osobiście nigdy nie korzystałem z innych opcji
wpięcia rzepów poza tymi ustawionymi fabrycznie, jednak dobrze jest
wiedzieć, że istnieje taka opcja.
7. Jak wyregulować
pochylenie boczne rolek Skike?
To jeden z
prostszych punktów jeśli chodzi o regulację rolek Skike, jednak
często wymaga pomocy drugiej osoby. W skrócie- rolki Skike
pozwalają na regulację wychylenia obejmy przytrzymującej łydkę.
Dzięki temu rolki można dopasować do różnego kształtu nóg –
niezależnie od tego, czy przypominają one literę V, X czy A. Teoretycznie, kiedy
stoimy swobodnie na rolkach, powinny być one ustawione pionowo.
Jeśli rolki krzywią się do środka lub na zewnątrz możemy to
odpowiednio skontrować na regulacji obejmy wychylając ją do środka
albo na zewnątrz. W ocenie czy na rolkach stoimy prosto, pomocna
będzie właśnie druga osoba. Żeby przestawić obejmę wystarczy
odpiąć zacisk, ustawić wybrane położenie i zamknąć dźwignię
regulacji.
Czy zawsze, stojąc
na rolkach Skike, będą one pionowo? Raczej stosowałbym takie
ustawienie jako wyjściowe. Osobiście kiedy stoję swobodnie na
rolkach mam je często ustawione w taki sposób, że nieco pochylają
się na zewnątrz. Dlaczego? Regulacja pochylenia bocznego może być
również pomocna, jeśli w czasie kroku łyżwowego jadąc na jednej
nodze czujemy, że zbyt szybko przechylamy się na zewnątrz lud do
wewnątrz, przez co nasz krok się skraca. Drobna korekta pochylenia
rolki może nam pomóc w dłuższej jeździe na jednej nodze.
Pamiętajmy jednak, że pochylenie rolki jest tylko jednym z
czynników wpływających na naszą stabilność w czasie jazdy na
jednej nodze. Równie ważne jest trenowanie równowagi, a także
odpowiedniej techniki jazdy i ułożenia ciała w trakcie oraz po
odepchnięciu kijami.
8. Rolki Skike jadą
krzywo? Jak ustawić koła na wprost?
To jeden z
najważniejszych elementów ustawienia rolek, które trzeba powtarzać
po każdym odkręceniu chociaż jednego koła (no chyba, że po
wymianie rolki jadą idealnie prosto). Ustawienie kół najlepiej
przetestować na asfalcie o lekkim pochyleniu, zaraz przy krawężniku
lub namalowanej prostej linii. Ustawiamy rolki równolegle i
odpychamy się kijami obserwując, jak rolki się toczą. Jeśli
rolki Skike jadą prosto i żadna z nich nie odjeżdża na zewnątrz
lub do środka to wspaniale- niczego nie trzeba regulować!
Najczęściej jednak jednak rolki mają tendencję do lekkiego
zbaczania z kursu. W taki przypadku należy poluzować koło w rolce,
która lekko skręca, docisnąć je ręką z odpowiedniej strony, aby
przyjęło nieco lepszą pozycję i dokręcić koło. Następnie
powtarzamy próbę z przejazdem na równolegle ustawionych rolkach i
obserwujemy, czy operacja przyniosła pożądany skutek. Jeśli
regulacja w ten sposób przedniego koła nie przyniesie skutku,
możemy poluzować i ustawić odpowiednio tylne koło. Regulacji kół
Skike warto dokonywać na obciążonych rolkach. Najłatwiej zrobić
to we dwie osoby, kiedy jedna stoi w rolkach, a druga luzuje, ustawia
i następnie dokręca koło. Przy odrobinie wprawy można to również
zrobić samemu.
Idealne ustawienie
rolek Skike V9 tak, żeby jechały równolegle, zdecydowanie wpływa
na komfort jazdy i stabilność w czasie każdego odepchnięcia.
Jeśli brakuje nam cierpliwości do idealnego ustawienia kół,
sugerują pozostawienie ich w takiej pozycji, aby rolki lekko
skręcały na zewnątrz. Dzięki temu unikniemy sytuacji, kiedy
rolki na nieco szybszym zjeździe „zjadą” nam się do środka,
co często może być przyczyną upadku.
9. Jaką wysokości montażu kół wybrać w Skike V9?
Niezależnie od tego, czy zdecydowaliśmy się na rolki Skike z serii V9 na kołach 200 mm czy też 150 mm, możemy je zamontować na różnej wysokości. We wspornikach są 3 otwory. Górny i środkowy służy do montażu kół o średnicy 200 mm, natomiast dolny i środkowy do montowania kół 150 mm. W których otworach zamontować więc koła Skike? Wybierając wyższy otwór sprawimy, że szyna rolki będzie nieco bliżej ziemi, a całość zyska na stabilności. Decydując się na montaż kół w niższym otworze zwiększymy prześwit rolek Skike, co może być przydatne w czasie jeżdżenia w trudniejszym terenie. Podczas przejeżdżania przez korzenie czy kamienie szyny nie będą tak łatwo haczyły o przeszkody. Odczucia pomiędzy dwoma pozycjami kół nie są bardzo mocno odczuwalne, więc decyzja o tym, jak zamontować koła zależy wyłącznie od nas.
10. Jak zarejestrować
rolki Skike na stronie producenta?
Jedną z rzeczy, o których warto pamiętać w przypadku zakupu nowych rolek Skike V9 jest możliwość rejestracji rolek na stronie producenta. Dlaczego warto dokonać rejestracji? Dzięki niej otrzymamy gwarancję producenta, a więc możliwość reklamowania wszelkich usterek wprost u niego. Po uznaniu reklamacji części są wysyłane prosto z siedziby Skike na podany przez nas adres.
- Żeby zarejestrować swoje nowe rolki wystarczy wejść na stronę skike.com i wybrać zakładkę My Skike a następnie Register, aby założyć konto na stronie Skike.
- Podajemy nasze dane - imię, nazwisko, adres e-mail, nr telefonu, kraj
- Po utworzeniu konta otrzymamy e-mail z danymi do logowania.
Kiedy mamy już konto możemy rejestrować rolki Skike:
- Wybieramy z menu u góry opcję My Skike i się logujemy (Sign In) podając mail i hasło.
- Jeszcze raz klikamy My Skike - pojawi się możliwość wyboru opcji Orders.
- Z menu po lewej wybieramy Warranty.
- Na dole pojawi się lista ze zdjęciami rolek, z której należy wybrać odpowiedni model.
- Podajemy dane dotyczące zakupu: nr fabryczny podany na rolkach (Serial No.), nr ID znajdujący się na karcie przyklejonej wewnątrz pudełka z rolkami (RFID code), datę zakupu (Purchase date)., wybieramy opcję czy kupiliśmy rolki w Skike.com, czy u innego sprzedawcy (Purchase with retailer) i wybieramy sprzedawcę z listy.
Jeśli zarejestrujemy rolki do 2 tygodni od momentu zakupu, Skike przedłuży gwarancję producenta o 6 miesięcy. Gwarancja producenta w żaden sposób nie wpływa oczywiście na możliwość reklamowania rolek w sklepie, w którym się je zakupiło, jednak pozwala na zgłaszanie reklamacji bezpośrednio w firmie Skike. Ważne jest, aby na naszym koncie podać prawidłowy adres do wysyłania paczek, ponieważ firma Skike, w przypadku uznania reklamacji, wysyła części kurierem bezpośrednio ze swojej siedziby w Niemczech na podany na koncie adres.