Blog o rolkach terenowych Skike i nie tylko

Tutaj znajdziesz artykuły o wszystkim, co jest związane z rolkami terenowymi. Piszemy na podstawie własnych doświadczeń. Sprawdź testy sprzętu, relacje z wypraw, porady odnośnie serwisowania rolek terenowych, a także szczegóły dotyczące techniki jazdy.

Posty o rolkach terenowych
Rolki terenowe Skike – nauka jazdy w terenie 0
18.jpg

Pierwsze wycieczki w terenie już za Tobą i coś nie gra? Na asfalcie i twardym podłożu czujesz się już na rolkach terenowych Skike pewnie, ale w terenie gubisz rytm i co jakiś czas się potykasz? Nic w tym dziwnego, ponieważ jazda po korzeniach, kamieniach i grząskim piasku to zupełnie nowe wyzwanie. Swobodne przemieszczanie się na rolkach terenowych po lesie, polnych drogach czy wąskich ścieżkach wymaga nieco innych umiejętności niż poruszanie się po gładkich parkowych alejkach. Jedno mogę jednak zagwarantować – naprawdę warto na początku trochę się pomęczyć, żeby osiągnąć prawdziwą wolność na rolkach terenowych i jechać nie tam, gdzie można, ale tam gdzie nas oczy poniosą.

Przygotowałem garść porad, które wydają mi się być kluczem do przyjemnej, płynnej i w miarę efektywnej jazdy w terenie. Nie są to ścisłe wytyczne odnośnie techniki, ale raczej wskazówki, które mają pomóc w śmielszym i pewniejszym przemierzaniu kolejnych bezdroży przez osoby, które na asfalcie radzą sobie już całkiem dobrze.

Dlaczego nauka jazdy w terenie na rolkach typu Skike to ciągłe potknięcia?

To pytanie, które często będziesz sobie zadawać podczas przemierzania bezdroży. A konkretnie za każdym razem kiedy rolkę przytrzyma korzeń, kamień czy grząski piach, a Ty niemal nie spotkasz się z ziemią. Odpowiedź wydaje się banalna – to wszystko kwestia zachowania równowagi. Tak naprawdę chodzi tylko o nią. O ile utrzymanie prawidłowej postawy na gładkim asfalcie, gdzie wszystkie ruchy są płynne, jest stosunkowo łatwe, o tyle na nierównych ścieżkach to już zupełnie inna bajka. Co w dużym stopniu wpływa na równowagę? Przede wszystkim odpowiednia postawa. To co pierwsze rzuca się w oczy u wszystkich osób, które mają problemy z jazdą w terenie, to wyprostowane kolana i postawa niemal „na baczność”. Tymczasem sytuacja na jadących rolkach cały czas się zmienia i aby zachować równowagę należy ją dynamicznie utrzymywać. Jeśli mocniej ugniesz nogi nie tylko będziesz bliżej ziemi w trakcie upadku, ale przede wszystkim możesz szybciej zareagować na pochylenie rolki czy jej nagłe stanięcie.

Nauka jazdy na Skike w terenie - prawidłowa postawa
Prawidłowa postawa to klucz do nauki jazdy na Skike w terenie. Lekko ugięte nogi pozwalają szybko zareagować na każdą przeszkodę. | foto A. Siedzińska

To całkiem naturalne – po niestabilnym podłożu przejdziesz pieszo pewniej na ugiętych nogach, niż na całkiem wyprostowanych. Tak samo postępuj podczas nauki jazdy w terenie na Skike – im trudniejszy teren tym bardziej je ugnij. Sam czasami łapię się na tym, że jadę na zbyt wyprostowanych nogach. Najczęściej przypomina mi o tym nagła utrata stabilności, po której szybko wracam do pozycji na mocniej ugiętych nogach. Dobrym sposobem na sprawdzenie jaką postawę przyjmujemy podczas jazdy na rolkach terenowych jest poproszenie o sfilmowanie naszego przejazdu przez osobę towarzyszącą. Oglądając taki film możemy się mocno zdziwić, jak bardzo nasze wyobrażenia odbiegają od rzeczywistości. Ostatecznie jednak pozwoli to na znaczną poprawę techniki przemieszczania się po bezdrożach.

Nauka odepchnięcia na Skike i innych rolkach terenowych na sypkim podłożu

Ugięte nogi pomogą również w zniwelowaniu wszystkich niedoskonałości podłoża po którym się przemieszczamy. Jadąc leśną drogą cały czas będziemy przejeżdżać dziury i koleiny. Tylko lekko ugięte nogi gwarantują odpowiednie „wyłapywanie” takich nierówności. My będziemy przesuwać się płynnie do przodu, podczas gdy nasze nogi będą intensywnie pracować niczym amortyzatory w samochodzie. Również każde odepchnięcie w terenie różni się od tego znanego z asfaltu. Rolka może się bowiem łatwo poślizgnąć na piasku czy błocie. W czasie jazdy trzeba zachować szczególną ostrożność i być przygotowanym na nagły uślizg.

Nauka jazdy na rolkach terenowych Skike na szutrze
Na nawierzchni szutrowej trzeba szczególnie uważać na uślizgi rolek w czasie odepchnięcia. | foto A. Siedzińska

Często kiedy jadę po wilgotnych kamieniach czy mokrych liściach świadomie nie wykorzystuję całej siły nóg do odepchnięcia się rolką, aby ta nie odjechała niespodziewanie na bok. Wtedy po prostu jeszcze intensywniej pracuję kijami, aby utrzymać rozsądną prędkość. Na szczęście na terenowych ścieżkach i drogach kije trzymają znacznie lepiej niż na asfalcie i praktycznie nie ma mowy o ich przypadkowym uślizgu.

Prowadzenie rolek Skike w terenie – kiedy nie wiesz co przed Tobą

W czasie jazdy po asfalcie, kiedy przestajesz odpychać się na nogami na boki, rolki naturalnie układają się równolegle, jadąc idealnie obok siebie. W terenie takie ustawienie często nie zdaje egzaminu z prostego powodu. Przestajemy się odpychać na boki najczęściej na trudniejszych fragmentach drogi, które chcemy bezpiecznie przejechać lub przepchać tylko z pomocą kijów. W takim terenie, kiedy tylko jedna z rolek trafi na szyszkę, dziurę, czy zahaczy o wystający krzak, szybko tracimy równowagę. Dlatego warto nauczyć się jazdy z jedną rolką wysuniętą nieco do przodu (z telemarkiem). Tak naprawdę wystarczy przesunięcie o około pół rolki. Już taka drobna zmiana zapewni nam znacznie większą stabilność, zarówno do przodu, jak i do tyłu.

Prawidłowe ustawienie nóg na Skike w trudnym terenie
Jedna noga wyprzedza nieco drugą. Takie prowadzenie rolek zapewnia niebywałą stabilność i pozwoli pewniej pokonać wszelkie nierówności, korzenie i kamienie w czasie nauki jazdy w terenie. | foto A. Siedzińska

Dwie rolki przesunięte względem siebie tworzą dłuższą platformę, która oferuje stabilniejsze podparcie. W zasadzie taką postawę przyjmuję zawsze na zjazdach, a także wtedy kiedy pokonuję ścieżkę, na której przeczuwam kłopoty – korzenie, kamienie i ukryte dziury. To także idealne rozwiązanie kiedy wjedziemy na zacieniony fragment ścieżki i chwilowo nie widzimy dokładnie po jakim podłożu będziemy się za chwilę poruszać.

Nauka jazdy na Skike po leśnych ściażkach
Niespodziewana górka na ścieżce? Jeśli jedziesz w wykroku bez problemu ją pokonasz. | foto A. Siedzińska

Większość osób posiada nogę dominującą, która instynktownie będzie się wysuwać na prowadzenie. Warto jednak poświęcić nieco czasu i potrenować jeżdżenie również drugą nogą do przodu. W terenie wygrywa zawsze ten, kto umie lepiej przystosować się do zmieniającej się cały czas ścieżki. Poza tym jazda z naprzemiennie wysuniętą do przodu prawą i lewą nogą przyda się w kolejnych manewrach, które opiszę w dalszej części artykułu.

Nauka jazdy na Skike w terenie - prawidłowe prowadzenie rolek
Tak to powinno wyglądać z Twojej perspektywy. Jedna rolka prowadzi, druga nieco z tyłu. Ważne, aby nauczyć się jazdy zarówno z prawą, jak i lewą nogą na prowadzeniu. | foto S. Siedziński

Odpowiednie obciążenie rolek terenowych na trudnym podłożu

Kiedy jeździmy po asfalcie zazwyczaj równomiernie dociskamy rolkę do podłoża opierając się na całej stopie. Podczas jazdy po szutrach, kiedy odpychamy się krokiem dowolnym (na boki) również staramy się w miarę równomiernie obciążać całą długość stopy, aby zminimalizować uślizg kółek na piasku i kamieniach. Zabawa z odpowiednim dociążaniem rolek zaczyna się w momencie, kiedy musimy szybko przejechać lub przepchać się na kijach przez większe kamienie, korzenie czy grząski piasek na dwóch rolkach. Wtedy najlepiej jest maksymalnie przenieść ciężar ciała na tył rolek, aby przednie koła mogły się łatwiej przetoczyć po przeszkodzie. Konieczne jest więc przeniesienie ciężaru ciała w na piętę. Jeśli taki rozkład nacisku połączymy dodatkowo z telemarkiem (jedna noga nieco z przodu) to gwarantuję, że przejedziemy przez większość przeszkód, a nauka jazdy na Skike w terenie stanie się po prostu przyjemniejsza. Odpowiednie dociążenie rolek to ogromna różnica na miękkim podłożu, kiedy nie zakopiemy się od razu w piachu, ale płynnie przez niego przejedziemy. Nie oczekujmy jednak cudów - jeśli wyjedziemy na plażę, czy będziemy chcieli przejechać korzeń, który jest prawie tak duży jak nasze kółka, to najprawdopodobniej i tak staniemy.

Garby, korzenie, pnie – nauka pokonywania na rolkach terenowych typu Skike

Wspomniany powyżej sposób z jazdą „w telemarku” ma jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę. Pozwoli nam pokonać przeszkody, których w zwyczajny sposób nie da się przejechać. W momencie kiedy przednią rolką najedziemy na przeszkodę wystarczy szybko wyprzedzić ją drugą nogą i kontynuować na niej jazdę. Wygląda to trochę tak, jak byśmy wykonali krok i jechali dalej z drugą nogą na prowadzeniu.

Nauka jazdy na Skike w terenie przejazd przez garb
Kiedy prowadząca rolka zatrzyma się na przeszkodzie, druga powinna płynnie przejąć prowadzenie. To tylko jeden krok do płynnego pokonania wysokiego garba na asfalcie czy korzenia na ścieżce. | foto A. Siedzińska

To bardzo skuteczne rozwiązanie przy umiarkowanych prędkościach, kiedy spodziewamy się nagłego zatrzymanie jednej rolki na przeszkodzie. Sposób ten można z powodzeniem wykorzystać do pokonywania krawężników, kłód i innych przeszkód. Najłatwiej taki krok jest wykonać na rolkach z ruchomą piętą, kiedy możemy ją oderwać od rolki. W rolkach terenowych w których pięta jest na stałe trzymana przy rolce jest to nieco trudniejsze, ale również możliwe do wykonania.

Jazda na rolkach terenowych Skike w terenie
Rolki z ruchomą piętą pozwalają na jeszcze łatwiejsze pokonywanie wysokich przeszkód. | foto A. Siedzińska

A co zrobić przy większych prędkościach, kiedy nie chcemy się zatrzymywać się na przeszkodzie? Wtedy musimy odpowiednio rozłożyć nacisk na rolki. Obciążamy mocniej tylną rolkę, a przednią prowadzimy tylko lekko po ziemi w zasadzie niemal „przenosząc” ją nad przeszkodą. Kiedy tylko znajdzie się za nią przenosimy płynnie ciężar ciała przednią rolkę, aby tylna mogła równie bezproblemowo przetoczyć się nad przeszkodą lub po niej prześliznąć. Wymaga to bardzo dobrego wyczucia rolek i prędkości, jednak pozwala na bardzo szybkie pokonywanie przeszkód.

Czy warto nauczyć się skakania na rolkach terenowych Skike?

Czasami zdarza się, że na ścieżce natkniemy się na niespodziewaną wyrwę w asfalcie, odwodnienie w poprzek drogi, czy po prostu zwalone drzewko. Jeśli wiemy, że w żaden inny sposób go nie pokonamy, często jedynym wyjściem może się okazać skok. Warto przećwiczyć ten element wcześniej, aby każdy skok wykonany w terenie był możliwie bezpieczny. Jeśli decydujesz się skakać, to musisz mieć pewność, że bezpiecznie wylądujesz. Jako, że niezbyt lubię odrywać się od podłoża, nie podam gotowego przepisu na oddanie idealnego skoku. Czasami wybijam się z dwóch nóg, czasami z jednej. Często wspomagam się kijami, wbijając je nieco przed rolkami i dodatkowo odpychając się podczas wyskoku. Trzeba jednak przy tym szczególnie uważać, aby kije wbijać możliwie po bokach, żeby nie nadziać się na nie przypadkiem w razie nieudanego skoku.

Nauka skakania na rolkach terenowych i Skike
Podczas nauki jazdy na rolkach terenowych Skike warto potrenować również skoki. To czasami jedyny sposób na pokonanie niespodziewanej przeszkody na ścieżce. | foto A. Siedzińska

Nie odkryłem jeszcze jednego niezawodnego sposobu wykonania udanego skoku, dlatego nie będę przekonywał do żadnego z nich. Najlepiej poeksperymentować we własnym zakresie. Z pewnością warto jednak przetestować przy lądowaniu wykrok na jedną z nóg. Ta sprawdzona postawa terenowa zapewni nam bardzo dobrą równowagę.

Jak mniej męczyć się podczas jazdy w terenie na rolkach terenowych?

Kiedy nauka jazdy na Skike w terenie jest już dość zaawansowana, czas podkręcić nieco tempo naszych przejazdów. Jak tego dokonać bez potrzeby poprawy kondycji? To proste - wykorzystaj każdą, nawet najmniejszą pochyłość terenu żeby nabrać dodatkowego rozpędu. Każda dziura czy koleina na polnej drodze daje możliwość krótkiego „zjazdu z górki”. Po prostu należy celować ze stawianiem rolki zawsze na szczycie i zjeżdżać taki kawałek, na jaki pozwala nam zagłębienie. Doskonałym terenem do ćwiczeń są dobrze ubite drogi z dużymi dziurami wyjeżdżonymi przez samochody. Wystarczy po kolei wjeżdżać w kolejne z nich, za każdym razem zmieniają nogę. Wyczucie odpowiedniego rytmu zabierze z pewnością trochę czasu, ale pozwoli niemal bez wysiłku nabrać dodatkowej prędkości.

Jazda na Skike w terenie
W czasie jazdy w terenie warto wykorzystywać każde zagłębienie w terenie, żeby dodatkowo przyspieszyć. | foto A. Siedzińska

Wykorzystywanie wzniesień doskonale sprawdza się też na leśnych i polnych drogach, gdzie dwa ślady wyjeżdżone przez samochody są nieco niżej, a pośrodku biegnie podwyższony pas trawy lub ubitego piasku. Wystarczy jechać nad nim i tak prowadzić rolki, aby zjeżdżały z niego z prawej i lewej strony. W ten sposób zawsze mamy z górki, a rolki niemal same będą jechały. Jedynym ograniczeniem pozostaje przyczepność opon i to, aby podłoże nie było zbyt miękkie.

Rolki terenowe na kołach 150 mm i 200 mmm – jaki wpływ na naukę jazdy w terenie na Skike ma wielkość koła w rolkach?

Obecnie na rynku dostępne są dwa standardy wielkości kół do rolek terenowych. Nie ma co ukrywać, że jest między nimi ogromna różnica. Kiedyś wszyscy jeździli na kołach 150 mm, ponieważ inny sprzęt był ciężko dostępny. Wtedy wjazd na leśne i polne drogi był bardzo utrudniony. Oczywiście nie był niemożliwy, jednak wymagał znacznie lepszej techniki, a także bardzo dobrej kondycji. Małe kółka łatwiej zapadają się w piasku i dają znacznie większy opór toczenia.

Skike 150 mm w terenie
Na rolkach terenowych Skike z kołami 150 mm również można z powodzeniem jeździć w terenie. Jest to trochę bardziej wymagające kondycyjnie, ale jak najbardziej możliwe. | foto A. Siedzińska

Wszystkim osobom, które zamierzają dużo jeździć w trudnym terenie polecam od razu zaczęcie nauki na dużych kołach 200 mm. Nauka jazdy w terenie na rolkach Skike V9 Fire 200 mm czy SRB XRS to możliwość szybszego opanowania trudnych ścieżek. Jeśli posiadasz już rolki na kołach 150 mm nie zrażaj się. Większość osób, która jeździ dziś na Skike, właśnie od takich kół zaczynała swoją przygodę z tą aktywnością i dawała radę w terenie. Po prostu pomyśl o tym, że jak opanujesz jazdę na małych kołach w terenie, to na 200 mm będzie już tylko znacznie łatwiej i szybciej.

Ćwiczenia równowagi to bardziej efektywna nauka jazdy na Skike

W powyższym artykule skupiłem się głównie na elementach, które można poprawić w czasie jazdy na rolkach terenowych. Oczywiście są całe zestawy ćwiczeń, które pozwolą poprawić naszą koordynację oraz równowagę, co na pewno przełoży się na lepszą efektywność nauki jazdy na Skike i innych rolkach terenowych w terenie. To jednak rozległy temat na zupełnie osobny artykuł. Jeśli nie masz czasu na dodatkowe ćwiczenia, ponieważ ledwo starcza Ci go na wieczorne wypady na Skike, to staraj się trenować różne elementy w czasie wycieczek. Zróżnicowana trasa o zmiennym podłożu i z przeszkodami po drodze pozwoli trenować równowagę i inne elementy jazdy w czasie każdego wyjazdu.

Czas na naukę jazdy na Skike w terenie
Teraz czas na nauką jazdy na Skike w praktyce! Leśne ścieżki i polne drogi to doskonały teren do jazdy na wszystkich rolkach terenowych. | foto A. Siedzińska

Jeśli nadal czujesz niedosyt i przedkładasz lekcje na żywo nad tekst i zdjęcia, zapraszam do kontaktu i spotkania na Górnym Śląsku, gdzie z chęcią pomogę w nauce jazdy w terenie na Skike. Dysponujemy całkiem sporą ilością prawdziwie terenowych tras na rolki terenowe w okolicach Chorzowa czy Katowic, na których można doskonalić umiejętności jazdy w terenie.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl, powered by Shoper.