Blog o rolkach terenowych Skike i nie tylko

Tutaj znajdziesz artykuły o wszystkim, co jest związane z rolkami terenowymi. Piszemy na podstawie własnych doświadczeń. Sprawdź testy sprzętu, relacje z wypraw, porady odnośnie serwisowania rolek terenowych, a także szczegóły dotyczące techniki jazdy.

Posty o rolkach terenowych
Test Skike V9 Fire 200 mm – idealne rolki terenowe? 0
36.jpg

Rolki Skike V9 Fire 200 mm to pierwszy model tej marki jaki pojawił się na kołach o średnicy 200 mm. Czy było to dobre posunięcie ze strony producenta, czy też większe koła to tylko zabieg marketingowy? Czy warto wybrać te rolki już na samym początku przygody z tym sportem, czy też jest to raczej model dla najbardziej zaawansowanych miłośników rolek terenowych? Na te i wiele innych pytań postaram się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Dlaczego tekst o Skike V9 Fire 200 mm pojawia się na naszej stronie po teście Skike V9 Tour 200 mm, które miały przecież swoją premierę później od wersji Fire? Wynika to po prostu z mojego objeżdżenia obydwu modeli. Wcześnie zacząłem jeździć na Skike V9 Tour i przez długi czas używałem tylko tego modelu. W ostatnim okresie postanowiłem jednak dać szansę modelowi Fire i sprawdzić, jak rolki zachowują się w terenie i czy jazda na nich daje taką samą frajdę, jak jazda na Skike V9 Tour. O wynikach tych testów przeczytacie w poniższych akapitach.

Obecnie decydując się na zakup rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm wybierzesz jedną z najtańszych opcji w kategorii rolek z kołami o średnicy 200 mm. Jakby tego było mało, to równocześnie jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie konstrukcji. Nowa seria rolek opatrzonych symbolem V9 została bowiem opracowana zupełnie od podstaw.

Konstrukcja rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm

W modelu tym wyraźnie widać, że postawiono na maksymalne ograniczenie wagi. Większość elementów wydaje się dość cienka, wręcz ażurowa. Ramę wykonano z dwóch profili zakończonych przekręcanymi wspornikami na koła. Pomiędzy profilami umieszczono metalowe łączniki, które zapewniają konstrukcji odpowiednią sztywność.

Konstrukcja rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm
Prosta i lekka - taka jest konstrukcja rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm. | foto S.Siedziński

Element trzymający nogę przykręcany jest za pomocą wsporników z tworzywa. Z tego samego tworzywa wykonano szkielet trzymający nogę. Materiał zastosowany do jego wykonania jest bardzo mocny i nie mam zastrzeżeń do jego wytrzymałości. Podczas licznych wyjazdów w ciężkim terenie nie zaliczyłem do tej pory żadnej awarii. Jedynym zarzutem może być to, że jego powierzchnia jest matowa, przez co dość łatwo „chwyta” kurz i błoto.

Ruchoma pięta w rolkach Skike V9 Fire 200 mm

Uchylna pięta to element, któremu warto poświęcić osobny akapit, bo to właśnie dzięki niemu rolki zachowują wysoką wszechstronność. Dzięki zawiasom umieszczonym po bokach, tylna część stopy może się odchylać od rolki w trakcie odepchnięcia. Dzięki temu poruszanie się na nich jest bardziej zbliżone do kroku znanego z nart biegowych. Całość świetnie spisuje się przy kroku łyżwowym (przy odpychaniu się „na boki”). Zawias pozwala oderwać piętę, a przez to odpowiednio wydłużyć odepchnięcie.

Odchylana pięta w Skiek V9 Fire 200 mm
Funkcja ruchomej pięty w testowanych Skike V9 Fire 200 mm umożliwia pełne odepchnięcie w kroku łyżwowym. | foto A. Siedzińska

Ruchoma pięta jest także niezbędna, żeby w ogóle próbować jazdy krokiem klasycznym. Na rolkach terenowych Skike V9 Fire 200 mm krok klasyczny jest jak najbardziej do wykonania. Przy bardzo krótkim kroku, np. podczas spokojnego podchodzenia pod górę, można spokojnie przemieszczać się klasykiem bez odrywania kół od podłoża. Jeśli chcemy nieco przyspieszyć, to przy dłuższym wykroku przedni rzep zapięty na stopie sprawia, że tylne kółko mocno się podnosi. Jak najbardziej da się szybciej przemieszczać klasykiem, jednak wymaga to doświadczenia w kontrolowaniu rolek, żeby cały czas utrzymywały odpowiedni kierunek jazdy.

Test kroku klasycznego na Skike V9 Fire 200 mm
Klasykiem też można! Test Skike V9 Fire 200 mm pokazał, że klasykiem można jeździć nawet dość dynamicznie. | foto A. Siedzińska

Producenci Skike V9 Fire 200 mm wzięli też pod uwagę potrzeby początkujących użytkowników rolek terenowych, którzy często przesiadają się na nie z łyżworolek. Tam pięta jest unieruchomiona, więc przesiadka na ruchomą tylną część w rolkach terenowych często sprawia problemy. W zestawie z modele Fire umieszczono więc dodatkowy wspornik ramy, po przykręceniu którego można całkowicie unieruchomić tylną część. To świetne rozwiązanie na parę pierwszych jazd dla wszystkich, którym brakuje na rolkach stabilności. Kiedy tylko przyzwyczaimy się do poruszania na rolkach terenowych możemy szybko usunąć to mocowanie.

O czym warto wspomnieć w teście rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm?

Łożyska zastosowanie w rolkach świetnie sprawdzają się w terenie i do tej pory nie zauważyłem żeby błoto, piasek czy kurz miały na nie jakikolwiek negatywny wpływ. Fabryczne uszczelnienia skutecznie chronią przed dostawaniem się brudu do środka, choć muszę przyznać, ze staram się unikać jazdy w czasie ulewnych deszczy. Świetnie spisują się też łożyska jednokierunkowe zastosowane w przednich kołach. Blokują się bardzo pewnie, przez co podchodzenie nawet pod strome wzniesienia nie sprawia problemu.

Na Skike V9 Fire pod górę
Bardziej doświadczeni użytkownicy na Skike V9 Fire 200 mm nie będę mieli kłopotów nawet ze stromymi podejściami. | foto S. Siedziński

Warto zauważyć, że w rolkach terenowych Skike V9 Fire 200 mm wykorzystano niezbyt popularne, ale coraz częściej wykorzystywane w wielu sprzętach śruby Torx (gwiazdkowe). Osobiście bardziej jestem przyzwyczajony do tradycyjnych imbusów, jednak w tym przypadku producent dostarcza wszystkie niezbędne klucze w zestawie, dzięki czemu niezbędną regulację i sprawdzenie śrub możemy dokonać zaraz po wyjęciu rolek z pudełka. Klucze świetnie sprawdzą się też na dłuższych wyjazdach.

Przy okazji omawiania konstrukcji rolek warto wspomnieć też o tym, że Skike zapewnia w swojej ofercie niemal wszystkie elementy zapasowe. Jeśli tylko potrzebujemy, możemy dokupić konkretny element, zamiast wymiany całej rolki. Potrzebujesz nowe ośki do kół, łożyska, wspornika, czy szyny, ponieważ stare zużyły się po setkach pokonanych kilometrów? Nie ma problemu, części zamienne znajdziesz u dystrybutorów Skike.

Test rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm – bogate możliwości regulacji

Konstrukcja tego modelu daje wiele możliwości dostosowania poszczególnych elementów do potrzeb każdego użytkownika. Najbardziej podstawową regulacją jest oczywiście możliwości dopasowania hamulców do potrzeb użytkownika. W obecnych wersjach rolek Skike V9 Fire 200 mm ustawienie wysokości hamulca jest niezwykle wygodne i można go dokonać w kilka sekund, nie zdejmując nawet rolek. Takie rozwiązanie sprawia, że ustawienie hamulców można dobrać w czasie jazdy próbnej. Dodatkowo możliwe jest dostosowanie pochylenia klocka hamulcowego do opony. Jest to już nieco trudniejsze, gdyż wymaga użycia kluczy, ale szczerze mówiąc rzadko kiedy jest to potrzebne. Zazwyczaj fabryczne ustawienie jest całkiem dobre.

Test dopasowanie Skiek V9 Fire 200 mm
Dzięki licznym regulacjom rolki terenowe Skike V9 Fire 200 mm szybko dopasujesz do różnych użytkowników. | foto S. Siedziński

Kolejnym ważnym elementem jest możliwość dopasowania pochylenie rolek na prawo i lewo. Odbywa się to poprzez przesunięcie mocowania obejmy łydki. Jest ona na szybko zamykacz, dzięki czemu regulację możemy wykonać bez zdejmowania rolek. Pozwala ona dopasować rolki zależnie od kształtu naszych nóg. Na rolkach odnajdą się zarówno osoby z nogami w kształci V jak i X. Kolejnym elementem do regulacji jest zapiętek. Można go odsunąć do tyłu lub przysunąć do przodu, tak aby w zależności od wielkości buta rolki zapewniały wysoki komfort odepchnięcia.

Zmiana ustawień testowanych rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm dotyczy również kół. Wsporniki posiadają dodatkowe otwory, dzięki którym możemy zdecydować, na jakiej wysokości mają być osadzone koła, co przełoży się na odległość szyny od podłoża. Jeśli rolka będzie bliżej ziemi, zapewni większą stabilność, jeśli wyżej, będzie dysponowała większym prześwitem, co przełoży się na lepsze właściwości terenowe.

Ostatnim elementem do regulacji są zapięcia pasków z rzepami. Są one wpinane do rolek na specjalne bolce. Dodatkowe miejsca na wpięcie pasków w przegubie oraz możliwość przekręcanie jednych bolców dają nam możliwość pobawienia się ustawieniem pasków i takie dobranie ich ułożenia, aby całość zapewniała maksymalny komfort.

Praktyczne testy Skike V9 Fire 200 mm – czyli jazda

Charakterystycznym elementem rolek jest szkielet trzymający nogę wykonany z tworzywa. Jest ono nieco bardziej elastyczne niż podobne konstrukcje wykonane z metalu. Przez to na początku można mieć wrażenie, że rolka nieco „pływa na boki”, a my mamy nieco mniejszą kontrolę nad pochyleniem rolki na prawo i lewo w trakcie jazdy. Po pierwszych kilometrach uczucie to jednak mija i jeździ się już całkiem komfortowe. Nawet na wąskich leśnych ścieżkach czy po kamienistych drogach, na których odpowiednia kontrola rolek jest kluczowa, możemy się na nich poruszać pewnie.

Test Skike V9 Fire 200 mm na leśnych ścieżkach
Leśne ścieżki to żaden problem. Test rolek Skike V9 Fire 200 mm w takim terenie wypadł nad wyraz pomyślnie. | foto A. Siedzińska

Szczerze mówiąc wrażenie stabilności rolki jest nawet nieco lepsze niż w przypadku modelu Tour, co mogą docenić osoby mające pierwszy kontakt z rolkami terenowymi.

Styl łyżwowy w rolkach Skike V9 Fire 200 mm

Jazda stylem łyżwowym należy do bardzo przyjemnych. Duże i szeroki kółka zapewniają dobre podparcie w trakcie dłuższej jazdy na jednej rolce. Ponadto świetne toczenie pozwala na podejmowanie pierwszych prób jazdy krokiem łyżwowym w terenie. Z początku na pewno warto próbować gładkich szutrów. Doświadczeni miłośnicy przemieszczania się w terenie poradzą sobie z krokiem łyżwowym nawet na polnych i leśnych drogach o gorszej nawierzchni. Z pewnością pomagają w tym opony, których głęboki bieżnik po bokach zapewnia przyczepność w czasie odepchnięcia. Ruchoma pięta pozwala na płynną pracę nogi i wybicie z przedniej części stopy, co przekłada się na wysoką efektywność przemieszczania tym stylem.

Krok łyżwowy na Skike V9 Fire 200 mm
Uchylna pięta sprawia, że poruszanie się na Skike V9 Fire krokiem łyżwowym to sama przyjemność. | foto A. Siedzińska

Test stylu klasycznego na rolkach terenowych Skike V9 Fire

Z początku podchodziłem do kroku klasycznego na tych rolkach nieco sceptycznie. W głowie i w nogach miałem bowiem przyzwyczajenia z wersji Skike V9 Tour, która ma dodatkowy zawias, pozwalający na pełniejsze odchylanie się stopy w tym kroku. Moje obawy okazały się na szczęście nie do końca potwierdzać. Na rolkach terenowych Skike V9 Fire 200 mm można się skutecznie poruszać krokiem klasycznym. Tak naprawdę mamy wybór, jak to będziemy robić. Jeśli będziemy przemieszczać się z umiarkowaną prędkością i skróconym krokiem, to jest to całkiem wygodne. Dotyczy to zwłaszcza pokonywania krótszych dystansów, na przykład po nieprzejezdnym podłożu, czy też podchodzenia pod bardzo stromą górę.

Krok klasyczny na Skike V9 Fire
Umiarkowany krok klasyczny na rolkach Skiek V9 Fire, bez podnoszenia tylnego kółka. Niestety taki krok ogranicza znacznie naszą prędkość, ale jest łatwiejszy do wykonania przez osoby początkujące. | foto A. Siedzińska

Można też, przy odrobinie wprawy, pobiegać klasykim nieco bardziej dynamicznie. Przy pełnym wykroku podnosimy jednak dość szybko tylne koło, więc kluczem jest nauczenie się równoległego prowadzenia rolek, aby po powrocie na ziemię rolka jechała w tym samym kierunku co druga. Wymaga to na pewno nieco większej koncentracji, ale pozwala na zdecydowanie szybsze pokonywanie szlaków klasykiem.

Szybki krok klasyczny na Skike V9 Fire 200 mm
Dynamiczny klasyk na rolkach Skike V9 Fire 200 mm wymaga perfekcyjnego prowadzenia rolek. | foto A. Siedzińska

Teoretycznie taki krok dość mocno przypomina ten, znany z nart biegowych, gdzie tak naprawdę od podłoża odrywa się właśnie tylna część narty, a przednia zostaje w torze. Jednak pomimo tego podobieństwa, dłuższe poruszanie się takim krokiem powodowało u mnie ucisk przedniego paska na stopę, co w dłuższej perspektywie nie jest zbyt komfortowe. 1-2 kilometry pokonane w ten sposób nie będą stanowić problemu, ale 10 czy 20 km to już na pewno bardziej męczący dystans. Na takiej odległości zdecydowanie bardziej odpowiada mi mechanikach zastosowana w rolkach Skike V9 Tour 200 mm, gdzie nawet przy dłuższym kroku klasycznym nie czuję żadnych ucisków. Z pewnością będzie to też wina dość dużej stopy (rozmiar butów 45-46). W przypadku krótszej stopy przedni pasek wypada bliżej palców, dzięki czemu stopa powinna mieć większą swobodę i nie będzie tak szybko blokowana przez rzep.

Test właściwości terenowych rolek Skike V9 Fire 200 mm

O możliwościach jazdy w terenie na rolkach z kołami 200 mm przeczytacie niemal w każdym artykule na tej stronie. Obecnie nie ma już odwrotu od dużych kół. W zasadzie w każdych warunkach spisują się lepiej niż spotykane w klasycznych wersjach koła 150 mm. Większa średnica zapewnia znacznie lepsze toczenie na chropowatym asfalcie, a szczególnie wtedy kiedy zupełnie zjedziemy z asfaltu. Leśne i polne drogi naprawdę stoją na tych rolkach otworem.

Jazda w terenie na Skike V9 Fire 200 mm
Test Skike V9 Fire 200 mm obejmował lasy i pola, ścieżki szutrowe, kamieniste i piaskowe. Rolki wszędzie spisywały się znakomicie. | foto A. Siedzińska

To świetne rolki jeśli zamierzamy rzeczywiście zapuścić się w trudniejszy teren. Na dość zwartej nawierzchni możemy szybko poruszać się krokiem łyżwowym, a w razie konieczność, na najtrudniejszych fragmentach, zawsze pozostaje krok klasyczny. Dzięki temu rolki wyśmienicie spisują się na urozmaiconych wycieczkach.

Stosunek właściwości użytkowych do ceny testowanych rolek Skike V9 Fire 200 mm

Za recenzowane rolki zapłacimy obecnie w sklepach nieco ponad 2000 zł. W tej kwocie otrzymujemy dopracowane rolki na dużych kołach 200 mm o niskiej masie własnej, z łożyskami z blokadą i z szerokimi możliwościami regulacji. Wszystkie te zalety sprawiają, że cena ta jest bardzo korzystna. Specjalnie nie użyję tutaj słowa niska, bo dla wielu osób bariera 2000 zł za rolki terenowe będzie nie do pokonania. Biorąc jednak pod uwagę konkurencję i dostępność innych rolek terenowych na kołach 200 mm, są to póki co rolki o najniższej cenie katalogowej na rynku. Co ważne, ceny nie zbito poprzez obniżenie jakości czy usunięcie jakiś istotnych elementów. W tej kwocie dostajemy wszystkie najlepsze rozwiązania opracowane przez Skike.

Przejazd na Skike V9 Fire
Test rolek Skike V9 Fire 200 mm pokazał, że świetnie spisują się w zróżnicowanych warunkach. | foto A. Siedzińska

Rolki terenowe Skike V9 Fire 200 mm – dla kogo?

Tak naprawdę model ten jest jednym z najbardziej wszechstronnych dostępnych na rynku. Liczne zalety sprawiają, że rolki z pewnością spełnią wszystkie kryteria stawianych nawet przez bardzo wymagających użytkowników, którzy chcą się przesiąść z rolek o kołach 150 mm na model z kołami 200 mm. Wysoka wszechstronność testowanych rolek terenowych Skike V9 Fire 200 mm sprawia jednocześnie, że to bardzo atrakcyjny wybór na początek przygody z rolkami terenowymi. Dla większości osób może on stanowić model idealny, którego nie będą chcieli zmieniać. Z kolei osobom, którym czegoś będzie w nim brakowało po dłuższym użytkowaniu, z pewnością pozwoli zakosztować różnych stylów jazdy w zróżnicowanym terenie, co pomoże określić, które rolki wybrać jako kolejne.

Rolki Skike V9 Fire dla początkujących
Nawet na początku swojej przygody z rolkami terenowymi na Skike V9 Fire 200 mm zapuścisz się na leśne bezdroża. | foto S. Siedziński

Podsumowanie testu Skike V9 Fire 200 mm – czy to rzeczywiście najbardziej wszechstronne rolki terenowe na rynku?

Wydaje się, że rolki terenowe Skike V9 Fire 200 mm spełniają wszystkie założenia, jakimi powinien charakteryzować się możliwie wszechstronny model. Łożyska z blokadą, ruchoma pięta, wysoka niezawodność, świetne właściwości terenowe, możliwość poruszania się krokiem łyżwowym i klasycznym, a do tego w miarę przystępna cena to na pewno duże atuty tego modelu. Oczywiście bez problemu znajdę modele rolek, które w pewnych elementach będą dla mnie lepsze, jak choćby Skike V9 Tour w kroku klasycznym, czy SRB XRS06 w stabilności rolki. Żaden z nich jednak nie łączy w sobie tak dobrze wszystkich wspomnianych powyżej cech, jak właśnie model Skike V9 Fire 200 mm, które mogę szczerze polecić wszystkim początkującym i zaawansowanym miłośnikom rolek terenowych.

Test Skike V9 Fire 200 mm
Test Skike V9 Fire 200 mm to była czysta przyjemność. Rolki terenowe świetnie spisują się na wielu rodzajach podłoża i z pewnością spędzę na nich jeszcze niejeden kilometr. | foto A. Siedzińska

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl, powered by Shoper.